21/04/2020

Onlinehjælp til travle kommuner

Onlineunivers fra Bygherreforeningen giver kommunerne inspiration til at komme godt igennem øgede byggeaktiviteter som følge af hævet anlægsloft

Kommunerne har fået lov til at fremrykke bygge- og anlægsinvesteringer for i alt 2,5 milliarder kroner i år. Øgede byggeaktiviteter igangsat af byråd landet over skal være med til at holde hånden under dansk økonomi og beskæftigelse.

Det har givet stor travlhed i mange kommunale bygge- og anlægsafdelinger, fordi aktiviteterne gerne skal igangsættes hurtigt. Bygherreforeningen har derfor lanceret en række råd til inspiration og svar på nogle af de spørgsmål, som kan blive stillet til de kommunale bygherrer i den kommende tid.

”Mange af vores kommunale medlemmer har fået meget travlt. De fremrykker lige nu planlagte renoveringsprojekter på eksisterende bygninger eller vedligehold af veje, broer, stier og parker. Men snart vil mange kaste sig over nye projekter, således er der også en del aktiviteter, som rækker ind i 2021,” fortæller Bygherreforeningens direktør, Henrik L. Bang.

Forskellig situation

Det er dog meget forskelligt, hvor beredte kommunerne er i forhold til at få projekterne hurtigt ud på markedet. Nogle har eksisterende rammeaftaler med entreprenører, de kan bruge, andre skal udbyde opgaverne.

”Tiden er en vigtig faktor. Derfor har vi fx også samlet en række gode råd til, hvordan kommunerne kommer hurtigt i markedet ved bl.a. at have en dialog med potentielle entreprenører om deres belastning og evt. ledige ressourcer. Der gælder om at udbyde opgaver, som markedet kan absorbere”, fortæller Henrik L. Bang.

Langsigtede behov

Det er naturligvis også vigtigt, at vi har fokus på de langsigtede behov, lyder det fra Bygherreforeningens direktør.

”Det er vigtigt, at vi har det lange lys på i denne situation. Coronakrise eller ej, så skal vi i gang med en grøn omstilling. Desuden vil vi løbende stille højere krav til vores velfærdsbyggeri. Derfor må hastigheden ikke gå ud over kvaliteten og ambitionerne i forhold til det grønne og bæredygtige”, siger Henrik L. Bang.

Derfor kan man på det nye webunivers også finde en række gode råd til, hvordan man bl.a. tænker cirkulære processer, totaløkonomi og drift ind i de nye bygge-, anlægs- og renoveringsprojekter.

Find det nye univers her

For yderligere information, kontakt:

Direktør Henrik L. Bang. Telefon: 4042 5575. Mail: hlb@bygherreforeningen.dk

Kommunikationschef Jesper Malm. Telefon 2294 4161. Mail: jm@bygherreforeningen.dk

Nyheden er skrevet af