30/06/2015

PCB: Online guide skal sikre rådgivning om miljøfarligt stof

Blogindlæg skrevet af: Rune Østergaard Haven, Kemiingeninør, Sweco

PCB-guiden er blevet forbedret og styrket med nogle helt konkrete værktøjer, som skal hjælpe danskerne med at kende bedre til PCB, så de ved, hvordan de håndterer miljøstoffet ved boligrenovering.

Værktøjerne findes i form af et spørgsmål-svar modul, et risikooplysningsværktøj, en hotline og en rådgivningsenhed med eksperter, der udover at svare på spørgsmål også kan bistå større offentlige bygningsejere med at få udarbejdet en plan for håndtering af PCB i indeluften.

Læs mere om de enkelte værktøjer herunder og bliv klogere på guidens indhold og informationsmateriale.

Risiko ENSRisikovurderingsværktøj
Risikooplysningsværktøjet er et værktøj, der på en enkelt måde oplyser bolig- og bygningsejere, om der er risiko for PCB i deres bygning, og hvorvidt det kan udgøre et indeklimaproblem. Samtidigt gives gode råd til, hvordan man håndterer eventuelle PCB-holdige byggematerialer.

ENS QAQ&A
For at sikre information og rådgivning til danskerne om PCB, og om hvordan man undersøger og håndterer miljøstoffet, har man blandt andet styrket og udvidet PCB-rådgivningsenheden på pcb-guiden.dk med et online spørgsmål/svar-modul, så alle bygningsejere kan få hjælp og vejledning om PCB.

guides_PCB-guidenGuides
Guiden rummer målrettet information om PCB i boliger og bygninger til både virksomheder, borgere og kommuner, så alle målgrupper kan finde information, der netop er relevant for dem.

ENS trinTrin-for-trin vejledning
Det er heldigvis et fåtal, der vil opleve at stå overfor et PCB-problem i deres bygning. Men skulle det ske, tilbyder guiden handlingsanvisende information, der er kombineret med eksempler og trin-for-trin vejledninger. Svarene i spørgsmål/svar-modulet giver også en fin forklaring på, hvad man selv kan gøre og henviser til den rette trin-for-trin vejledning.

Hotline_PCB-guidenHotline
Skulle der stadig være ubesvarede spørgsmål, kan en tilhørende hotline give svar med det samme. Det er også muligt at ringe direkte til PCB-rådgivningsenheden (tlf. 41 11 41 18 ), hvor der sidder eksperter klar til at give vejledning om PCB i byggematerialer og indeluft.

PCB-guiden.dk er udarbejdet som led i handlingsplan for PCB i bygninger fra maj 2011 og har til opgave at stille let tilgængelig vejledning om håndtering af PCB i bygninger til rådighed.

Formålet med en styrket og målrettet rådgivning og information om PCB til bygningsejere er en forbedret affaldshåndtering af PCB-forurenede byggematerialer og en reduktion af PCB-koncentrationen i indeklimaet i danske bygninger.

PCB-guiden.dk er udarbejdet af MiljøstyrelsenArbejdstilsynetSundhedsstyrelsenEnergistyrelsen samt Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.

Nyheden er skrevet af