26/02/2015

Proces er den største produktivitetsdriver i renovering

Blogindlæg skrevet af: Thomas Uhd, Branchedirektør, Dansk Beton hos Dansk Byggeri

Procesoptimering scorer højest i en ny undersøgelse af produktivitetspotentialer i renovering. Foranalyser og risikodækning ligger også med i toppen af løsningstiltag i undersøgelsen, som er foretaget blandt de danske byggebrancheforeninger.

For godt et år siden udførte IDA en undersøgelse, der viste, at byggebranchen står med et samlet effektiviseringspotentiale på mellem 11 og 15 milliarder kroner. Renovering udgør mere end 50 procent af omsætningen i byggeriet, og en øget produktivitet i renovering vil derfor kunne bidrage væsentligt til at realisere potentialet.

Som en del af arbejdet under Renovering på dagsordenen har Advice A/S gennemført en ny undersøgelse på vegne af IDA-byg, Dansk Byggeri, MT Højgaard og NCC. Dette for at få indsigt i, hvilke konkrete indsatsområder, der bedst kan understøtte en højere produktivitet inden for renovering.

Haandvaerker0148 copy

Branchens egen vurdering

Spørgeskemaundersøgelsen er gennemført blandt medlemmer af Dansk Byggeri, IDA-Byg, DANSKE ARK, FRI og Bygherreforeningen. De adspurgte medlemmer har vurderet forskellige tiltag som bedre aftaleindgåelse, industrialisering og hurtigere myndighedsbehandling på en skala fra 0-10. Til sammen har man fundet, at procesoptimering (med en samlet score på 7,8) rummer det største produktivitetspotentiale i renovering.

Foranalyser og risikodækning scorer næsthøjest, mens aftaleindgåelse kommer ind på en tredjeplads i undersøgelsen.

Ingen quick fixes

Omvendt blev ingen af de foreslåede tiltag vurderet decideret negativt (laveste score er 4,5), hvilket rimeligvis skyldes, at der samlet set kræves mange forskellige tiltag for at sikre bedre produktivitet i renovering. Der eksisterer med andre ord ingen quick fixes, når det gælder om at øge produktiviteten inden for renovering.

På baggrund af analysen og konferencen om produktivitet i renoveringsprojekter, der blev afholdt sidst i januar, planlægger IDA i samarbejde med Dansk Byggeri, MT Højgaard og NCC at samle ca. 10 konkrete løsningsforslag til initiativer, der skal hæve produktiviteten i renovering.

Nyheden er skrevet af