Blog -

29/08/2017

Renovering er fremtidens arkitekturværker

Blogindlæg skrevet af: Søren Nielsen, Partner, Vandkunsten

I år gik en af verdens mest prestigefyldte arkitekturpriser, Mies van der Rohe-prisen, til et hollandsk renoveringsprojekt udført af tegnestuen XVW. Projektet var en diskret, poetisk og pragmatisk transformation af en barsk boligblok i en typisk forstadsbebyggelse fra efterkrigstiden.

At en vigtig arkitekturpris bliver givet til den type projekt er et brud på traditionen om at hylde markante nybyggerier med høj værkprofil, men det er en fuldstændig logisk udvikling: Der bliver stadigt større bygningsareal pr. indbygger, og da der bliver bygget mere end der bliver revet ned, kommer renovering og transformation til at udgøre en stigende andel af arkitektfagets aktivitet.

Når renoveringsopgaverne konkurrenceudsættes på kvalitetsparametre sker der en evolution inden for feltet. Fra at have været en bread-and-butter opgavetype, som kunne håndteres af tegnestuernes konstruktører, står renoveringsopgaverne overfor at blive genstand for fine arts værkstrategier.

Fremtidens renoveringsopgaver står overfor at blive genstand for ”fine arts” værkstrategier. En milepæl i denne udvikling var den åbne konkurrence i Nordic Built-regi om renoveringen af den almene boligbebyggelse Ellebo i Ballerup. Foto: Søren Nielsen

Fra tarvelig 80’er renovering til fornem og værdi bebyggelse
En milepæl i denne udvikling var den åbne konkurrence i Nordic Built-regi om renoveringen af den almene boligbebyggelse Ellebo i Ballerup, som var nedslidt og skamferet af en tarvelig renovering fra 80’erne.

Her vandt et team med den britiske arkitekt Adam Khan i spidsen opgaven i et nervepirrende opløb mod AI-gruppen. Sidstnævnte anvendte talentfuldt en åbent værk strategi, hvor beboernes individuelle tilvalg skabte variation i bebyggelsen efter et tilfældighedsprincip. Dette kunne resultere i et livlig og charmerende anarkistisk udtryk, og et billede på det stolte danske beboerdemokrati. Denne strategi har med succes været anvendt i flere store renoveringssager i det sidste årti.

Når Khans team i sidste ende kunne besejre dette robuste og veloplagte forslag, lod det sig kun gøre, fordi de med overlegen dygtighed anvendte en klassisk værkstrategi. Usædvanligt velproportionerede nye altaner og tagboliger bar stærke arkitektoniske motiver, som fuldstændigt ændrede bebyggelsens identitet samtidig med, at programmet blev løst optimalt. Sammen med Kristine Jensens nyromantiske landskabsprojekt forvandlede de Ellebo til en fornem og værdig bebyggelse, med associationer til både ærkebritisk Regency style og dansk nyklassicisme.

Adam Khans vinderforslag i den åbne Nordic-Built konkurrence, hvor usædvanligt velproportionerede nye altaner og tagboliger fuldstændigt ændrer bebyggelsens identitet – og som sammen med Kristine Jensens nyromantiske landskabsprojekt forvandler Ellebo til en fornem bebyggelse med associationer til både ærkebritisk Regency style og dansk nyklassicisme. Illustration: Adam Knan Architects

Omgivet af skønhed døgnet rundt
Opgøret viste, at det autoritative designgreb vinder over et mere universelt, hvis det er tilstrækkelig talentfuldt udført. Ellebo er et klassisk arkitekturværk, blot med udgangspunkt i en eksisterende bygnings råhus og adgangssystem. Bebyggelsens beboere får mindre individuel indflydelse end i AI’s projekt, men til gengæld kommer de til at være omgivet af skønhed døgnet rundt.

I de smukkeste bygninger etableres beboernes medejerskab i kraft af stolthed over at bo et attraktivt sted. Individuel indflydelse på boligens udformning har imidlertid kun den første generation af beboere. Demokratiet i det åbne værk har således en udløbsdato.

Skønheden i et klassisk arkitekturværk varer derimod ved, så længe bygningen består.

AI-gruppens forslag til Ellebo i Nordic-Built-regi, hvor beboernes individuelle tilvalg skaber variation i bebyggelsen. Et forslag der kunne resultere i et livlig og charmerende anarkistisk udtryk, og et billede på det stolte danske beboerdemokrati. Illustration: AI

Nyheden er skrevet af