Renovering er kommet på dagsordenen - Bygherreforeningen

Blog -

11/03/2015

Renovering er kommet på dagsordenen

Blogindlæg skrevet af: Lars Axelsen, Grundejernes Investeringsfond

Alle med interesse i renovering er kommet på banen, men der mangler meget endnu. Det halter endnu med kvalitet og produktivitet, når der renoveres. Vi skal have mere ud af pengene.

For fem år siden medvirkede Grundejernes Investeringsfond (GI) og en række partnere til at få renovering på dagsordenen.

Dengang blev der ikke skrevet meget om renovering. På uddannelsesinstitutionerne handlede det hele om nybyggeri, og når branchen hyldede hinanden med priser, så var det også stramt fokuseret på nyt byggeri. Politikerne kendte nærmest ikke ordet, og organisationer indenfor byggeri havde heller ikke særlig meget opmærksomhed på renovering.

Lunten blev tændt
Efter en optakt hvor parterne, med interesse i renovering, for første gang blev samlet til bl.a. renoveringsforum og events med debatter, tegnede der sig et tydeligt billede af, at der var et helt uudnyttet potentiale. Vores interessefæller i byggeriets organisationer, uddannelserne, byggeriets medier og endda til en vis grad politikerne var åbne for diskussion og samarbejde, og for investering af ressourcer. De investerede kræfter i det, og det resulterede i en sværm af initiativer.
Derfor kan jeg med en følelse af stolthed sige, at renovering kom på dagsordenen. Det er sket i et samarbejde mellem GI og Bygherreforeningen, som er projektsekretariat. Der har desuden deltaget 10 vigtige interessenter.

Et fundament blev etableret
Med flere hvidbøger og analyser blev relevante fakta lagt frem. 2.5 mio. bygninger i Danmark repræsenterer en værdi på snart 4000 mia.kr., og der renoveres årligt for op mod 100 mia. kr. på disse bygninger. En del mere end nybyggeriet, som er på vej ned mod en årlig omsætning på 40 mia. kroner. Bygningerne lægger beslag på 40 % af hele Danmarks samlede energiforbrug.
Nøgletal, som sætter en tyk streg under hvor vigtigt renovering er for økonomien, arbejdsmarkedet og miljøet.

Resultater
Når parter går sammen om et fælles mål, kan de udrette virkelig meget. Det har vi også set et eksempel på med samarbejdet Renovering på dagsordenen. Der har været hundredevis af artikler om renovering med vinkler, som slet ikke var der tidligere. Og tusindvis har deltaget i konferencer og events med fokus på renovering.

Fotograf: Ulrik Jantzen

Flere initiativer
Renoverprisen er nu i sin tredje sæson, og den hylder både renovering, holdarbejdet og det håndværksmæssige. Det giver mere prestige og stolthed på området.

Der foregår også en betydelig innovation på området. Nogle gange starter det med forskningen og ph.d.’ere, men branchen kommer også selv med spændende initiativer. Vi har set altanproducenter anvende masseproduktionens fordele. Det samme ses fx med præfabrikerede facader, installationsskakte og badeværelser.
Uddannelsesinstitutionerne har oprettet kurser og uddannelsestilbud. Både erhvervsskolerne og akademierne.

Energirenovering
Med det store energiforbrug i bygninger, er det naturligt, at energirenovering fylder meget.
Regeringen har formuleret en strategi på området, og den har som mål at reducere varmeforbruget i de eksisterende bygninger på 35 procent inden 2050. Det skal ske gennem skærpede krav til nybyggeri og renovering samt bedre information og rådgivning af bygningsejerne.

Vi mangler meget
Der er stadig meget at gøre. Det tager tid at ændre opfattelsen af renovering. Det er stadigt nyt for rigtig mange, at man kan sætte renovering i centrum og give en pris til et holdarbejde i stedet for en stjernearkitekt.
Vi kan heller ikke sige, at renovering fylder lige så meget på uddannelserne, som den gør i økonomien.
På uddannelsesstederne er det stadig nybyggeriet, som er udgangspunktet for undervisningen, og renovering er fortsat blot noget ekstra eller en mindre del af pensum.

Produktivitet
Mange produkter er blevet billigere i realpriser de sidste 30 år. Men det gælder tilsyneladende ikke renovering. Meget tyder på, at der har været for lidt innovation og at produktiviteten er stagneret.
Jeg tror, at vi skal have mere serieproduktion. Et klassisk eksempel på fordelene herved er bilproduktionen, hvor vi årti efter årti har set bilerne udvikle sig i en mere raffineret og teknologisk retning samtidig med, at de er blevet billigere og tilgængelige for stadig flere mennesker rundt på kloden. Den udvikling mangler vi på renoveringsområdet.
Men det er svært at måle på disse ting. Så når eksperterne udtaler sig på dette områder, er der langt hen ad vejen tale om fingerspidsfornemmelser.
Det vidner også om, at vi har problemer foran os, som skal løses i de kommende år.

Vi skal rykke op i superligaen
Et billede på situationen er, at vi er rykket op i divisionerne, men vi skal i superligaen. Op på siden af nybyggeriet, men det handler ikke om at tryne nybyggeri. Mit håb er bare, at renovering og nybyggeri bliver opfattet som lige vigtige og lige prestigefyldte.
Lige nu er nybyggeriet i en bølgedal. Men det skal nok vende. Når det sker, så vil jeg kæmpe for, og håbe på, at sektoren ikke mister interessen for at lave renovering i superligaen – ja sågar i verdensklasse.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev