Sådan håndterer du mediekriser i byggeriet - Bygherreforeningen

18/06/2021

Sådan håndterer du mediekriser i byggeriet

Ofte rydder byggesektoren forsiden med en krise. Byggeriet bliver forsinket, der er brugt alt for mange penge eller kvaliteten halter. Njalstårnet og Niels Bohr Bygningen er blevet synonyme med ærgerlige historier fra byggebranchen. Men selvom man ikke kan undgå kriser, kan den rette håndtering begrænse krisens omfang – og i bedste fald vendes til noget positivt.

Byggeri rummer mange af de elementer, som kan føre til kritiske overskrifter i medierne. Projekterne er meget synlige for alle, de er dyre, de involverer mange mennesker på kryds og tværs af fag og samarbejdsflader, de støjer og larmer, de kan være farlige og de imødeses ofte med store forventninger, som måske ikke indfries, hos brugerne.

”Derfor er det ikke et spørgsmål om et byggeprojekt møder kritisk omtale, men nærmere hvornår det møder kritik og dårlig omtale i medierne,” fortæller områdechef i Bygherreforeningen, Jesper Malm, der også har en fortid som både kommunikationschef og pressechef i virksomheder i byggebranchen. Han oplever generelt, at der mangler fokus på at håndtere mediekriserne i byggeriet.

”Branchen indeholder en del problematiske projekter. Tidsfrister og budgetter som skrider, arbejde som ikke er gjort færdigt osv. Det skal man selvfølgelig arbejde på at gøre bedre. Men jeg oplever ofte, at den kritiske omtale er mere udtalt, end den behøver at være, fordi man ikke har været forberedt eller har haft nok fokus på at håndtere den dårlige omtale i medierne. Og det gælder både landets bygherrer og deres samarbejdspartnere. Konsekvensen er bl.a. et imagetab for de involverede personer, organisationer og virksomheder – og det smitter dårligt af på hele branchen.”

Hav beredskabet klar inden krisen rammer

I Bygherreforeningen driver han netværket for kommunikation og legitimitet. På sidste møde var netop krisehåndtering på dagsordenen og blev behandlet indgående af deltagerne fra landets bygherreorganisationer. Både for at blive klogere på emnet, men også for at formidle nogle gode råd til branchen, der ofte plages af dårlig omtale fra problematiske projekter.

Blandt oplægsholderne var Sofie Karen Lindberg, som er tidligere chef for kommunikation i virksomheder som FLSmidth og MT Højgaard. I dag driver hun sin egen konsulentvirksomhed. En vigtig pointe, som Sofie havde med, var, at bygherrerne bør have klare processer og et beredskab til at gribe de dårlige sager, inden de vokser sig store og skader virksomhedens image. ”De involverede parter i en dårlig sag, ønsker oftest bare at få lukket den hurtigt ned i offentligheden, og det er egentlig et godt udgangspunkt. Men får man ikke tænkt sig ordentligt om, indgået de nødvendige alliancer med de andre involverede og taget den nødvendige grad af kriseansvar, så bliver krisehåndteringen pludselig en meget større krise end krisen i sig selv,” fortæller hun.

Never let a good crisis go to waste

”Medierne elsker konflikt, så er der bare en flig af uenighed mellem aktørerne omkring hændelsen og ansvarsfordelingen, så kommer den hurtigt frem, og så kan sagen køre længe og skade både brand og samarbejdsrelationer. Er alle aktører derimod løbende involveret, og kan der skabes fuldstændig enighed om strategien udadtil, så giver det ro til at løse problemet. Så mit råd er: Tilsidesæt det umiddelbare behov for at placere ansvaret hos de andre, og søg i stedet samarbejdet, og tag det nødvendige ansvar. Det skaber respekt og tillid både indadtil og udadtil”, siger Sofie Karen Lindberg.

Så selv om kriser er noget, man helst vil undgå, så kan en dygtig og professionel håndtering af den faktisk ende med at gavne virksomhedens omdømme, fortæller Jesper Malm.

”Udtrykket ”never let a good crisis go to waste”, er ikke helt ved siden af. Når man håndterer en krise godt og professionelt, kan man komme styrket ud af den. Ikke mindst kan man få styrket relationerne til sine samarbejdspartnere, ved at vise, at også når der er krise, og presset er stort, agerer man professionelt og pålideligt”, afslutter Jesper Malm.

De gode råd til landets bygherrer, når krisen indtræffer, lyder således:

1. Vær forberedt
    Ting vælter og mennesker træffer dårlige valg, så vær forberedt på, at krisen kan ramme jer. Hav beredskabet og de interne kommunikationsgange aftalt og nedfældet
  2. Saml et kriseteam
    Sæt holdet og definer en rollefordeling. Koordinér indsatsen internt og med eventuelle berørte samarbejdspartnere
  3. Få overblik over krisen
    Hvad er fakta? Er det noget, vi har brug for at få styr på?
  4. Stakeholder management – internt og eksternt
    Hvem har noget på spil, hvem skal tage hvilket ansvar og hvornår?
  5. Få stoppet krisen – handling gør forskellen
    Vær sikre på, at I har stoppet blødningen, og vær synlige omkring jeres håndtering
  6. Udforsk potentielle scenarier
    Hvad kan der mere ske? Best/worst case scenarier
  7. Formulér kernebudskaber og udpeg talspersoner
    Hvad kan siges og af hvem? Udform spørgsmålsguides og træn talspersoner
  8. Kommuniker løbende og overvåg reaktionen
    Så sikrer I alignment i organisationen og blandt de øvrige aktører. Medarbejderne er jeres ambassadører, så hold dem opdateret (husk: intern kommunikation bliver ekstern kommunikation)

Vil du styrke kommunikationen omkring dine projekter, og skabe opbakning og legitimitet til byggeriet?
Få inspiration og faglig sparring i Bygherreforeningens netværk om kommunikation og legitimitet.

Nyheden er skrevet af Jesper Malm