Blog -

13/04/2016

Samarbejde og kommunikation giver øget produktivitet

Renovering på dagsordenen

 

IMG_0214_lang

 

 

Der er god grund til at beskrive best practice for øget produktivitet i renovering af bygninger. Gennem flere år har renovering fyldt mere i byggeriets aktivitet end nybyggeri. Der bruges mere end 100 mia. kr. årligt på renovering, og mere end 100.000 personer er beskæftiget inden for området. Sådan vil det sandsynligvis blive ved med at være fremadrettet, da store dele af de ældre bygninger skal renoveres i de kommende år.

En ny analyse lavet i regi af branchesamarbejdet Renovering på dagsordenen peger på fem primære drivere for øget produktivitet: Samarbejde, forarbejde, inddragelse af brugere, realistisk budget og tidsplan samt udbudsform.

Analysen viser, at det ikke er byggefaglige eller tekniske løsninger, som primært giver øget produktivitet i renovering, men derimod mere ’bløde’ parametre. Det bør byggebranchen skrive sig bag øret, så der kommer mere fokus på samarbejde, kommunikation og inddragelse. Potentialet for mere produktivitet i renovering er stort. Nu handler det om at indfri det.

Renovering er på mange måder en svær disciplin, fordi der er en stor grad af uforudsigelighed, lav gentagelseseffekt, og der skal tages hensyn til de beboere eller brugere, som anvender bygningerne. Derfor kan man ikke automatisk overføre erfaringerne fra produktivt nybyggeri til renovering. Men selvom renoveringsprojekter er forskellige, og det kan være svært at standardisere og gentage arbejdsgange og metoder, er der alligevel en række muligheder for at gøre det mere effektivt og forbedre produktiviteten.

Den gode nyhed er, at det er muligt at styrke produktiviteten i renovering. Analysen giver indsigt i, hvad der skal til, og den viden skal ud at arbejde. Det gælder både på uddannelserne, i planlægningen af byggeriet og på byggepladserne. Byggebranchen skal være mere ambitiøse, så produktiviteten i bygningsrenovering forbedres.

 

Om analysen
Byggeriets Evaluerings Center har udvalgt seks repræsentative renoveringsprojekter, som udmærker sig ved bl.a. overholdelse af tidsplan og budget, få eller ingen fejl og mangler, ingen arbejdsulykker og høj kundetilfredshed. For hvert projekt er bygherre, rådgiver og udførende blevet interviewet om, hvad der gjorde dette projekt produktivt.

Læs hele analysen her: https://www.renoveringpaadagsordenen.dk/wp-content/uploads/2016/04/Rapport-Hvad-giver-h%C3%B8j-produktivitet-i-renoveringsprojekter.pdf

Analysen blev offentliggjort den 12. april ved en konference på Christiansborg om produktivitet i renovering, som blev afholdt i regi af Renovering på dagsordenen.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

[av_custom_masonry_entries 0_pos_post='' 1_pos_post='' 2_pos_post='' 3_pos_post='' post_terms='Kursusemne,48,50,58,56,57,51,54,49,59,52,63,55' nr_posts='3' nr_off_posts='' post_order='ASC' grid_layout='without_top' top_image='http://bygherreforeningen.kathlab.dk/wp-content/uploads/2018/06/Overblik-over-ændringer-i-AB.jpg' attachment='2544' attachment_size='full' masonry_filter='hide' av_uid='av-jia0oanc' custom_class='']

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev