Blog -

27/01/2015

Selvfølgelig kan vi hæve produktiviteten

Blogindlæg skrevet af: Frida Frost, formand for Ingeniørforeningen, IDA

Jeg gider ikke bruge mere tid på at diskutere, hvad produktivitet er, og hvordan vi kan måle det. Lad os kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade. Selvfølgelig kan vi blive bedre i branchen. Selvfølgelig er der måder, vi og vores kunder kan få mere for pengene!

Bedre samarbejde på byggepladsen, øget brug af Lean og industrialiserede byggeprocesser er nogle af de byggeklodser, der skal til for at øge produktiviteten i byggebranchen. Det vurderede næsten 400 medlemmer af IDA Byg i en analyse, som IDA gennemførte i 2014. Analysen anslår, at der kan optimeres for mindst 11 milliarder kroner årligt i branchen som helhed, og at nogle af de store potentialer ligger inden for fx renovering af erhvervs byggeri og offentlige institutioner.

Jeg synes, vi skal udforske muligheder i fx industrielt byggeri i renovering. Når man producerer indendørs under kontrollerede forhold, og dermed frigør sig fra vejrgudernes luner, så kan processer for både tid og kvalitet optimeres. Og jeg mener ikke, at de industrielle metoder lukker for kreativitet og særegenhed i resultatet. Til gengæld mener jeg, at vi vinder på den konto, der handler om at styre og optimere kvalitet og arbejdsprocesser.

Når jeg skriver udforske, så mener jeg det bogstaveligt. Lad os åbne op for mere forskning og udvikling i byggeriet – det er godt at forske i æstetik, materialer og konstruktioner. Men det ville gøre os alle sammen klogere, hvis der også blev forsket mere i processer og produktivitet i byggeriet. Og det ville gøre os alle sammen bedre, hvis vi branchen faktisk omsatte forskningsresultater i vores daglige arbejde med at rådgive, planlægge og gennemføre byggeprocesser!

Så ja tak til at udforske mulighederne i højere produktivitet i byggeriet igennem industrielle byggemetoder!

Nyheden er skrevet af