Nyhed -

30/03/2020

Smittefaren kan begrænses med fælles retningslinjer på byggepladsen

Faren for smittespredning af coronavirus stiller hidtil usete høje krav til arbejdsmiljø, og det rejser en lang række spørgsmål om ansvar, forholdsregler og organisering på landets byggepladser. I Vejdirektoratet iværksætter man dagligt nye fælles tiltag, og det er vigtigt, understreger Videntjenesten, på Bygherreforeningens temamøde i sidste uge.

På mange af landets byggepladser forsøger man at holde hjulene i gang, samtidig med at inddæmme mulighederne for at coronasmitten spreder sig på byggepladserne. Det er en stor udfordring, som landets bygherreorganisationer af forskellige årsager bør tage meget seriøst, fortalte Signe Mehlsen, konsulent i Videntjenesten og Byggeriets arbejdsmiljøbus, BAM-BUS, til de over 100 deltagere på Bygherreforeningens medlemsmøde om arbejdsmiljø og coronavirus i sidste uge:

”Coronavirus skal håndteres som en arbejdsmiljørisiko, som bygherre skal sætte rammerne for i forhold til entreprenørens arbejde. Ved at sætte nogle tydelige, faste rammer og retningslinjer, kan bygherre skabe bedre trivsel, samarbejde og sikkerhed på byggepladsen, samtidig med at man undgår at medarbejdere bliver sat i karantæne pga. smittefare og dermed ikke kan arbejde”.

Retningslinjer under løbende revidering

En af de erfaringer, man i Vejdirektoratet har gjort sig under coronakrisen, er vigtigheden af at samarbejde på tværs af faggrupper. Her blev klare retningslinjer tidligt i forløbet alfa og omega:

”Coronakrisen påvirker alle faggrupper forskelligt, og stiller store krav til samarbejde mellem entreprenører og bygherrer. Vi erfarede derfor hurtigt, at det blev nødvendigt at opstille fælles retningslinjer, der giver anvisninger til, hvordan vi tackler situationen. Retningslinjerne har vi nogle dage måtte opdatere med nye gode tiltag og i forbindelse med myndighedernes udmeldinger, så vi sikrer en ensartet tilgang på Vejdirektorats pladser” fortæller Allan Rahn Svendsen, ingeniør og OHS Manager i Vejdirektoratet.

Den tilgang er Signe Mehlsen enig i.

”Jo flere fælles aftaler man laver, desto mere fællesansvar- og kultur bliver der i byggeprojektet. Og jo mere konkrete retningslinjerne er, des større sandsynlighed er der for, at de overholdt. Man kan starte med at bygge oven på de aftaler man allerede har, og i den dialog form, man er vant til” sagde Signe Mehlsen.

Ukendt territorie

På trods af tydelige retningslinjer for bl.a. rengøring, tilgængelig håndsprit, begrænsning i antal mennesker på byggepladsen, og hvem der har det overordnede ansvar for arbejdsmiljø, er der dog enighed om, at man som bygherre bevæger sig på ukendt territorie, da der er lovmæssige spørgsmål, som der ikke findes et entydigt svar på endnu:

”Ingen har oplevet noget tilsvarende coronakrisen, og derfor står man som bygherreorganisation overfor en række mulige udfordringer. Hvad gør man f.eks. i forhold til udenlandske medarbejdere hos entreprenøren, der er rejst hjem til deres hjemland rundt omkring i Europa? Hvordan kan håndværkerne organisere sig i deres fritid og i forhold til antal sammenboende i deres camps?” sagde Allan Rahn Svendsen.

Signe Mehlsen, er enig i at man som bygherre løbende må vurdere coronasmitte som en ny arbejdsrisiko:

”Det er en ny situation for alle, og en af de bedste tiltag man som bygherre kan gøre er, at forsøge at skabe fælles retningslinjer via en god dialog, så sikkerheden på byggepladsen bliver et fælles anliggende”.

I sidste uge sad over 100 medlemmer klar ved deres skærme, da Bygherreforeningen inviterede til medlemsmøde om arbejdsmiljø i byggeriet i forbindelse med coronavirus. I denne tid sætter Bygherreforeningen fokus på tiltag, information, og digitale arrangementer, der kan hjælpe landets bygherrer på bedst mulig vis under coronakrisen. Hold dig opdateret her

Nyheden er skrevet af