06/01/2016

Tænk langsigtet med renovering

Blogindlæg skrevet af: Ragn Gaihede, Stifter, bestyrelsesmedlem, Gaihede A/S

Tagrenovering-ny
Ejendomsejere og bestyrelser i ejerforeninger eller andelsboligforeninger skal tænke langsigtet, når der skal planlægges renovering og vedligehold af boligen.
Ud over færre bekymringer viser alle erfaringer og undersøgelser, at det er mere rentabelt at klare en bygnings behov for vedligehold i tide, end at vente til skaden er sket.
Men det er ikke altid let at overbevise alle om det.
Ofte oplever vi på generalforsamlinger i boligforeninger, at dialogen bliver en omvendt størrelse, hvor det overskyggende tema er; ”er det nu nødvendigt”, i stedet for ”hvordan vil vi gerne bo og leve godt”.
Og ja – det meste vedligehold kan udsættes, men så må man leve med et ringe niveau.

Forvrængede beslutninger
Det giver sig udslag i forvrængede beslutningsprocesser, hvor det væsentligste for beslutningen reduceres til forhold, der kan rummes i et regneark.
Det er ærgerligt.
Som rådgivere gør vi, hvad vi kan for også at belyse de værdier, der ikke umiddelbart kan lægges ind i regnearket, men som har stor menneskelig og økonomisk værdi både på kort og langt sigt.

Tænk over, hvor meget følgende ting er værd for beboerne og ejere:

• Hjem fra arbejde til en flot bygning
  • Tryghed om budgettet
  • Taler sjældent med håndværkere
  • Ingen pludselige vandskader
  • Vinduerne virker og er smukke
  • Tryk på bruseren døgnet rundt
  • Jævn varme i hele lejligheden – ikke for varmt ved radiatoren og for koldt ved væggen
  • Ingen skænderier på generalforsamlinger om akutte problemer med ejendommen
  • Lejligheden er let at sælge
  • Bygningen er fri for miljøskadelige stoffer

Lav en samlet løsning

Det mest sikre, effektive, billige og mindst fysisk belastende for ejendommen og beboerne er at lave en samlet løsning, hvor man sørger for en samlet finansiering.
På den måde er der ingen sure overraskelser og forbrug på halvfærdige løsninger, ingen diskussioner om hvem i ejendommen, der skal have lavet deres først. Og det er helt klart, hvor meget det koster – i modsætning til drypvis udførelse, der varierer meget i pris og kvalitet.