Blog -

06/10/2015

Tidlig involvering giver de bedste renoveringsprojekter

Tom Holm Pedersen, Sektioksdirektør, MT Højgaard

 

Egedalsvænge, Kokkedal

Egedalsvænge, Kokkedal

Historisk holdes kortene tæt til kroppen i bygge- og anlægsbranchen. Vores branche har ikke – som andre brancher – taget ideen om videndeling og erfaringsudveksling fuldt ud til sig, men fastholder en silostruktur, som ikke gavner nogen eller noget – heller ikke når vi taler om renoveringsprojekter.

 

Siloer destruerer værdi
Udbuddene bremser nemlig vores branche i at løse renoveringsprojekter i fælleskab. Renoveringsprojekterne drives generelt som ”overleveringsopgaver”, der sendes fra silo til silo i takt med, at projekterne skrider frem. En meget uheldig konsekvens heraf er, at den ekspertise og erfaring, de involverede parter hver især har på deres fagområder, kun udnyttes i begrænset omfang. Det betyder blandt andet, at udbredelsen af standardløsninger er ganske lille, da kendskabet til og forståelsen for anvendelsesmulighederne typisk findes i entreprenør- og leverandørleddet, der aktiveres for sent.

Brugen af standardløsninger og tidlig involvering er blandt de otte anbefalinger, ”Renovering på Dagsordenen” peger på som væsentlige for at øge produktiviteten i renoveringsprojekter. I MT Højgaard har vi konkrete erfaringer med, at begge anbefalinger virker produktivitetsfremmende i praksis. Men vores erfaring er også, at det kræver en mere aktiv brug af udbudsmodellerne end den klassiske, hvis de gode intentioner skal blive til virkelighed.

 

Opgør med anvendelsen af udbudsmodellerne
Der er i byggebranchen en lang tradition for at udbyde løsninger. Det vil sige færdigprojekterede opgaver, hvor alt er tegnet, beregnet og beskrevet ned i mindste detalje i udbudsmaterialet. Først når det sidste punktum er sat, og processen er alt for fremskredet, kommer entreprenørerne, industrien og underleverandørerne på banen.

På det tidspunkt er toget kørt. Det er for sent for entreprenører og leverandører at byde ind med deres viden og løsningsforslag. Vores opgave bliver reduceret til at konkurrere om at afgive den laveste pris på udførelsestidspunktet – uden indarbejdning af vores og leverandørernes viden om for eksempel funktionalitet, bygbarhed, beboerhåndtering, bæredygtighed, drift og vedligeholdelse samt byggeriets totaløkonomi.

Ønsker man det optimale resultat, er det opgaven/problemet og ikke løsningen, der skal sendes i udbud. Udbudsmaterialet skal beskrive hvad, der skal løses, ikke hvordan. Det er også vores erfaring, at udbuddet med stor fordel kan sendes ud i en samarbejdskonkurrence, hvor det afgørende valgkriterium er selve samarbejdsprocessen, kompetencer, referencer, organisering mv. og dermed parternes evne til at få alle ender i projektet til at mødes.

 

Syretesten – det virker
Vi har for nyligt afsluttet et stort renoveringsprojekt i Egedalsvænge i Kokkedal, hvor denne model blev syretestet. Opgaven lød på udskiftning af facaderne på 18 boligblokke, og et væsentligt succeskriterium var et effektivt projektforløb med mindst mulig gene for beboerne. Vi valgte sammen med vores samarbejdspartnere en løsning med præfabrikerede facadeelementer, som gav mulighed for at udskifte facaderne meget effektivt. På én arbejdsdag kunne vi skære den gamle facade af og bolte den nye på. Inklusiv opsætning og nedtagning af støvskærm, fugning og maling kunne vi gøre en lejlighed færdig på to uger med et minimum af gener for beboerne – noget der normalt tager måneder og kræver genhusning

Der er ingen tvivl om, at forbedringspotentialet i renoveringsprojekter er meget stort. Med de otte anbefalinger til, hvordan vi kan øge produktiviteten, har vi taget et væsentligt skridt til at øge værdiskabelsen i bygningsrenovering. Men der er brug for en fundamental ændring af branchestrukturerne, hvis anbefalingerne skal blive til andet end gode intentioner og udnyttes fuldt ud. Det er tid til et opgør med ”siloerne” og den forældede anvendelse af udbudsmodellerne

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
25
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

I 2025 samler Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management igen branchen til en spændende dag med fokus på den vigtige brobygning mellem brug, drift og byggeri. Vær med, når vi sammen ser ind i de strategiske...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev