Tidligere Mærsk-chef: Byggeriet har for mange ulykker - Bygherreforeningen

22/08/2018

Tidligere Mærsk-chef: Byggeriet har for mange ulykker

Byggebranchen er alt for farlig og kan lære meget af offshore-industrien i forhold til at skabe et bedre arbejdsmiljø og forbedre sin produktivitet gennem et paradigmeskift i kultur og bedre processer, lyder opsangen fra tidligere adm. direktør for Mærsk Oil, Jakob Thomasen. Det skete på en stor konference om produktivitet og arbejdsmiljø, som Bygherreforeningen var med til at afholde i går tirsdag den 21. august.

Byggeriet kan lære meget af offshore-branchen, når det handler om sikkerhed. Mens Nordsøens platforme i dag hører til blandt landets sikreste arbejdspladser, kommer mere end 5.000 personer hvert år til skade på danske byggepladser.

I 2016 var risikoen for at komme til skade i byggeriet således 40 gange højere end på en af Mærsks mange produktionssteder rundt om i verden. Med et manglende fokus på arbejdsmiljø går byggeriet samtidig glip af produktivitetsgevinster for milliarder af kroner, fortalte den tidligere topdirektør i Mærsk Oil, Jakob Thomasen i går til 150 erhvervsledere fra byggeriet på en stor konference om produktivitet, leanprocesser og arbejdsmiljø.

Konferencen var arrangeret af Bygherreforeningen, Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar, Lean Construction DK og BAT Kartellet.

Stort Potentiale i byggeriet
Siden sin exit fra Mærsk for to år siden har Jakob Thomasen været rundt i byggebranchen og talt med bl.a. bygherrer, entreprenører og andre aktører for at blive klogere på branchen. Og han ser mange udfordringer, men også et stort potentiale:

”Umiddelbart ser jeg ingen oplagte hindringer for, at det høje ulykkestal i byggeriet kan nå samme lave niveau, som det vi havde i Mærsk Oil, samtidig med der opnås samme betydelige gevinster ved at arbejde smartere, hurtigere og mere gennemtænkt.”

Og her refererer toplederen til nogle ganske imponerende resultater fra en branche, som normalt fremhæves som ganske farlig.

Milliarder at hente
På syv år formåede Mærsk Oil at sænke deres globale ulykkesfrekvens med 80 pct. Samtidig øgedes produktiviteten med hele 13 pct.

”Selvfølgelig kan de store produktivitetsgevinster ikke alene føres tilbage til vores store fokus på arbejdsmiljø. Men vi betragtede helt bevidst sikkerhed som en transformationsproces og løftestang til også at blive mere produktive. For arbejdet med at skabe øget sikkerhed forudsætter evnen til at planlægge og forudsige arbejdsprocesser. Der spares kort sagt en masse unødige arbejdsgange og mandetimer.”

Udbrede erfaringer
I dag ser Jakob Thomasen et stort potentiale i at udbrede sin viden og erfaringer om sikkerhedsprocesser til byggeriet. For selvom der er forskelle mellem olieindustrien og byggebranchen, er der også mange ligheder. Og han synes, at byggeriet trænger til en opsang:

”Jeg har svært ved at se, hvordan vi som civiliseret land kan acceptere, at så mange mennesker kommer til skade i byggeriet. Men jeg må også konstatere, at det er en stor udfordring, som branchen har svært ved at håndtere.”

Han mener derfor, at byggeriet bør gribe arbejdet helt anderledes an.

”Byggeriet skal finde en ny måde at lave forandringer på. Vi kan ikke komme videre af det samme spor, hvor vi fx søger at løfte branchen som helhed. Pilen peger på de enkelte aktører, som skal løfte deres eget ansvar. Langsomt vil de menneskelige og økonomiske gevinster sprede sig i branchen.”

Fælles projekt
Særligt mener han at toplederne i de enkelte virksomheder samt bygherren, som igangsætter byggeriet, skal træde mere i karakter. Der skal etableres fælles projekter, som starter i toppen og inddrager alle parter i byggeprocessen.

Incitamentet skulle være åbenlyst. Blot få procent i produktivitetsstigning vil give store økonomiske gevinster. Men byggeriet vil også få færre menneskelige skæbner på samvittigheden, som følge af de ulykker, som måske faktisk godt kunne være undgået.

Nyheden er skrevet af Jesper Malm jm@bygherreforeningen.dk