Blog -

19/09/2017

Uden nye metoder øger vi ikke produktiviteten i renovering

Blogindlæg skrevet af: Dennis Nielsen, direktør for Energirenovering i NCC Danmark

Albertslund Syd

Vores erfaring er, at der er to grundlæggende veje til at opnå forbedret produktivitet, og det bør afspejles i de fremtidige udbud:

• Produktudvikling, fx gennem øget standardisering, koncepter og standardprodukter.
  • Procesudvikling, fx gennem tidlig involvering, Lean, strategiske partnerskaber og porteføljetænkning.

For at hjælpe produktiviteten på vej deltager NCC sammen med en række af byggebranchens vigtige virksomheder i innovationspartnerskabet REBUS, der nu står parat med nye redskaber til at forbedre både produkt og processer. Ambitionen er bl.a. at udvikle et konfigurerbart facadesystem til brug for facaderenovering. Dette vil muliggøre en industriel produktion med løbende optimering, samtidigt med at der opnås en dokumenterbar kvalitet og et markant lavere ressourceforbrug. Samtidigt tilbyder tilgangen en langt enklere kortlægning og kommunikation af løsningsmuligheder, langt hurtigere udførsel med væsentligt reducerede gener for beboerne. En enkel og effektiv løsning, der både sikrer øget produktivitet, større bæredygtighed og et bedre produkt.

Selvom en øget produktivitet kan hentes ved at anvende flere standardiserede løsninger, så viser flere undersøgelser, at processen har en helt central og grundlæggende betydning for de fleste projekters mulighed for at forbedre produktiviteten. Min erfaring er, at forventningsafstemning, det gode samarbejde, faglige og menneskelige kompetencer er helt afgørende for den optimerede byggeproces. Det er dog svært at sætte på formel – især i en branche, der er domineret af teknikere, men som ikke desto mindre er af afgørende betydning. Tilgangen i REBUS er, at fokusere processen på den egentligt værdiskabende variation, til fordel for bedre kvalitet, mindre gener og endelig større produktivitet.

Erfaringerne med optimerede byggeprocesser ligger lige for og har været forsøgt med succes i efterhånden flere år. Men skal vi videre af det spor, ligger der et ekstremt stort potentiale i at afløse enkeltprojekter med længerevarende strategiske partnerskaber og en generel porteføljetækning. Nogen vil sige: ”Må man det…” og andre ”Det lyder svært…” Det korte svar hertil er ja, det må man gerne og nej, det er ikke svært. REBUS har udviklet værktøjer som bygherren kan downloade og bruge direkte i sit udbud.

Gennem gentagelser og integreret samarbejde øger vi produktiviteten, skaber mere værdi for de samme penge, reducerer fejlrater og begrænser konfliktmiljøet. Herudover kan både bygherrer og tilbudsgivere allerede i starten før det første spadestik hente store gevinster ved et markant fald i udgifter til afholdelse af udbud/afgivelse af tilbud; på mundret dansk også kaldet transaktionsomkostninger.

For at vi kan høste af det store potentiale, kræver det i imidlertid både modige bygherrer, der tør høste gevinsten, og leverancepartnere, der tør tænke langsigtet og lave effektive erfaringsopsamlinger med henblik på fremtidige nyttiggørelse.  Hvem følger trop med Københavns Kommune, som har taget det første skridt?

Du kan læse om REBUS’ arbejde for en øget produktivitet her.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev