Nyhed -

24/06/2022

Undgå dårlige projekter med et overblik over din organisations kompetencer

Har I rekordmange projekter? Har I fået ny organisering? Eller skal I til at udrulle en ny strategi? I så fald kan det være udfordrende at vide, hvilket ben I skal stå på som bygherreorganisation. Derfor tilbyder Bygherreforeningen et gratis kompetencekompas til foreningens medlemmer. Kompasset er et værktøj, der giver jer overblik over jeres organisation og dermed sikrer, at I har de rette kompetencer til opgaven som bygherre.

Selvom flere byggeprojekter sættes på pause, så er der stadig rekordomsætning i byggeriet. Udflytning af offentlige institutioner, stigende børne- og ældretal og tilflytning til landets større byer betyder, at der er travlt i både den offentlige, almene og private del af byggeriet. Landets bygherreorganisationer står derfor overfor at skulle udvide eller etablere deres organisation, men det kræver overblik og et fælles sæt af kompetencer at varetage den kompleksitet, der er i den moderne bygherrerolle. Derfor tilbyder Bygherreforeningen et kompetencekompas, der kan hjælpe travle eller nystartede bygherreorganisationer med at skabe overblik og sikre, at de har de rette kompetencer til opgaven. 

Kompas giver overblik og viser vej

Bygherreforeningens kompetencekompas består af en spørgeskemaundersøgelse. Undersøgelsen udfyldes af ledelse og medarbejdere, hvorefter de forskellige besvarelser indlæses og visualiseres. Visualiseringen giver overblik over,  hvordan medarbejdernes kompetencer fordeler sig sammenlignet med ledelsens ønske om organisationens profil og strategi. Alle spørgsmålene er formuleret med afsæt i Bygherreforeningens mangeårige arbejde med at afdække kompetenceområder- og profiler for landets bygherreorganisationer.  

Undgå tabte investeringer 

Med kompasset vil Bygherreforeningen hjælpe med at sikre, at medlemsorganisationerne har de kompetencer, der kræves for at nå i mål med deres opgaver:  

“Som bygherre er det enormt vigtigt at have overblik over sin organisations kompetencer, for at undgå tabte investeringer og uhensigtsmæssige processer. Har man fx ikke kompetencerne til at forstå det marked, man byder sit projekt ud i, kan man risikere at vælge en forkert udbudsform, der forfølger en gennem hele projektet. Kender man ikke de interessenter, der skal bruge byggeriet, risikerer man at bygge noget, der ikke skaber den ønskede værdi og som tages i brug på en uhensigtsmæssig måde. Derfor er det vigtigt, at man som organisation ved, om man er stærk på fx udbud og brugerinddragelse, om man bør opkvalificere sin organisation eller købe rådgivning. Kompasset hjælper bygherreorganisationerne med at afdække de blinde vinkler og kan bruges til at styrke den interne dialog om, hvordan man kan forbedre sin bygherreorganisation” siger Christine Skovgaard Madsen, kompetencechef i Bygherreforeningen.  

Få kompetenceteamet på besøg 

Bygherreforeningens kompetencekompas tilbydes som en gratis medlemsydelse. Du kan booke et kompas for din organisation ved at rette henvendelse til foreningen. Herefter aftales en dato, hvor foreningens kompetenceteam kommer på besøg. Her får I et oplæg om bygherrerollen og de forskellige kompetencer, der kræves. Efterfølgende er der mulighed for at udfylde en survey  for henholdsvis ledelse og medarbejdere. Resultaterne bearbejdes og visualiseres af Bygherreforeningen og præsenteres..  

“Resultaterne skaber et godt udgangspunkt for en videre dialog i jeres organisation om, hvor Ihar uforløste potentialer og områder, hvor det for alvor giver mening at oparbejde eller indkøbe kompetencer” siger Christine Skovgaard Madsen og fortsætter:  

“Vi ønsker at gøre vores medlemmer skarpe på, hvad de kan og ikke kan med de kompetencer og ressourcer, de har i deres organisationer. Det er vigtigt for at kunne træffe de rette valg, og for at kunne starte en dialog op om, hvordan man ønsker at udvikle sig som organisation” afslutter hun. .  

Kompetencetjekket er gratis for medlemmer af Bygherreforeningen.  

Læs mere om kompetencekompasset her

Hent en folder om kompetencekompasset her (LINK)

 

 

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
25
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

I 2025 samler Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management igen branchen til en spændende dag med fokus på den vigtige brobygning mellem brug, drift og byggeri. Vær med, når vi sammen ser ind i de strategiske...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev