Arealoptimering handler ikke kun om at spare plads, men om at skabe mere værdi med færre kvadratmeter. Denne konference samler frontløbere og eksperter, som deler viden, værktøjer og konkrete cases, så du kan:
- optimere din ejendomsportefølje
- arbejde datadrevet og strategisk
- lykkes med forandringsledelse og brugerinddragelse
Dagens fokus:
- Hvordan reducerer vi vores kvadratmeter og når vores bæredygtighedsmål?
- Hvordan skaber vi attraktive, fleksible og effektive bygninger?
- Hvordan kan data og systemer understøtte beslutninger og dialog?
- Hvilken rolle spiller kultur og kontekst i globale organisationer?
Du får:
✔️ Inspiration fra frontløbere i både det private, det offentlige og universitetsverdenen
✔️ Indblik i konkrete strategier og systemløsninger
✔️ Mulighed for at stille spørgsmål, netværke og sparre
Konferencen arrangeres i samarbejde mellem Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management.
Pris
Er du medlem af Dansk Facilities Management eller Bygherreforeningen? Så får du medlemspris
Er du kun medlem af DFM, skal du benytte koden: DFM-Medlem ved tilmelding for at få 30% i rabat.
Bemærk; er du medlem af Bygherreforeningen, skal du ikke indtaste nogen rabatkode, da du får rabatten automatisk ved tilmelding.
Program:
8.30-9.00: Kaffe og registrering
9.00-9.20: Velkommen til en dag om arealoptimering
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema
Christine Skovgaard Madsen, områdechef, Bygherreforeningen & Helle Lohmann Rasmussen, direktør, Dansk Facilities mangement
9.20-9.50: Hvor blev de ledige arealer af?
For få år siden forudsagde mange, at der om kort tid ville blive mange kontorarealer i overskud, når virksomhedernes arealbehov faldt som følge af hjemmearbejde, økonomiske trange kår og et pres for at levere på ESG-dagsordenen. Det samme forudsagde andre omkring butikslokaler, der ville blive helt overflødige som følge af nethandel. Men hvordan er situationen nu, og hvor blev alle de ledige kvadratmeter af? I dette oplæg giver Nordicals Erhvervsmæglere os en status på udlejningsmarkedet pt, og løfter sløret for deres forventninger til hvilke arealer, der er for mange af, hvilke, der bliver bygget og hvilke, der fortsat vil være høj efterspørgsel efter.
Erik Andresen, administrerende direktør, Nordicals
9.50-10.25: Bedre arealudnyttelse: Færre, bedre og mere delte arealer
I GlobalConnect høster man allerede de første gevinster af deres strategiske tilgang til arealudnyttelse, som blandt andet har resulteret i, at 10% af deres kontorareal i København, nu er lejet ud til anden part. Strategien er realiseret ved flere forskellige greb, men resultatet taler for sig selv: Mere kvalitet og fleksibilitet på færre arealer. Vejen til målet er blandt andet at konvertere spildplads til arbejdsarealer, og lægge dele af arbejdspladserne ud på co-working spaces. Vi hører om erfaringerne både med at implementere strategien og udleve den i praksis.
Alexander Brechling Larsen, Head of Group Facility Management, GlobalConnect
10.25-10.45 Pause
10.45-11.20: Sådan arbejder Frederikshavn Kommune med arealoptimering og ejendomsstrategi
Frederikshavn Kommune har arbejdet strategisk med arealoptimering i mange år, og deler her ud af deres erfaringer med både at skabe ejerskab i alle led, nødvendigheden af digitalisering, forandringsledelse og fokus fra ledelsen.
Bo Niebuhr, afdelingsleder, Center for Ejendomme, vej og park, Frederikshavn Kommune
11.20-11.55: Strategisk arbejde med arealoptimering på Københavns Universitet
Københavns Universitet har med Helhedsplanen 2030 sat en klar ambition om at styrke universitetets miljømæssige bæredygtighed gennem mere effektiv anvendelse af arealer. Reduktionen skal vel og mærke ske uden at gå på kompromis med anvendelse og kvalitet. Arealanvendelsen skal muliggøres med hjælp fra disse fire forudsætninger: 1:Fælles anvendelse af faciliteter, 2: Højere kvalitet i (færre) arealer, 3: Transparente data og nøgletal, 4: Bæredygtig og langsigtet campusplanlægning.
Karen Dilling, vicedirektør for KU-BYG, Københavns Universitet
11.55-12.00: Afrunding før frokost
Christine Skovgaard Madsen, Bygherreforeningen & Helle Lohmann Rasmussen, DFM
12.00-12.45: Frokost
12.45-14:00: To i træk: Data og systemer
Overblik over ejendomsporteføljen og arealanvendelsen er fundamentalt i forhold til at kunne optimere og evt. reducere arelaer. Men hvordan holder man bedst styr på sine arealer og ejendomsportefølje. Her giver 2 bygningsejere deres helt konkrete bud på, hvordan det kan gøres – og de løfter sløret for, hvordan de er kommet i gang, hvilken værdi og hvilke muligheder det har givet dem, og hvad deres næste investering i forhold til data og systemer er.
Akut arealbehov sætter store krav til data og overblik
Når en virksomhed vækster på meget kort tid, stiller det enormt store krav til at arealerne kan følge med og opfylde de behov, der er under konstant forandring. Her bliver det afgørende, at der er skabt et overblik over ikke bare situationen her og nu, men først og fremmest, hvordan arealerne skal udbygges og anvendes i de kommende år.
Pernille Thorsen, Teamleder GovTech Midtjylland, ITK tech Lab
Dansk Industri: Sensorløsning gav værdifuld indsigt
I Dansk Industri er kontorindretningen aktivitetsbaseret og selvom der aldrig er langt til et ledigt skrivebord, så er der langt fra et fast skrivebord til alle ansatte. Både i forbindelse med overgangen til aktivitetsbaseret indretning, og siden løbende, har DI indsamlet data ved hjælp af sensorer, og deres erfaring er, at data er et stærkt redskab til løbende at justere indretningen og indgå i en kvalificeret dialog med både medarbejdere og ledelse.
Jimmy Holk, Chef for Facility management, Dansk Industri
Afsluttes med fælles spørge-session under overskriften Data og Systemer, med begge talere på scenen
14.00-14.20: Pause
14.20-15:00: Hvis jeg sad med nøglerne til … : Faciliteret samtalesalon/netværkssession.
Nu skal deltagerne (endnu mere) på banen, og på baggrund af dagens oplæg, faciliterer Christine og Helle her diskussioner og refleksioner blandt deltagerne.
Christine Skovgaard Madsen, Bygherreforeningen & Helle Lohmann Rasmussen, DFM
15.00-15.35 Haldor Topsoe optimerer arealer, nationalt og globalt –beretning fra Indien
Haldor Topsoe er en global virksomhed med høje ambitioner om både at være en bæredygtig virksomhed, og en arbejdsplads i særklasse. Det sætter et helt naturligt stærkt fokus på de fysiske rammer og anvendelsen af arealer. Målet om at optimere arealer er det samme i hele den globale virksomhed, men der er ingen one-size-fits-all-løsninger på tværs af lande og kulturer. Senest er arealerne i Indien blevet optimeret med et imponerende resultat. René Jacobsen vil her dele både indsigt i det enorme potentiale, som optimering af arealer har for en global virksomhed som Haldor Topsoe, men også hvilken betydning kultur og forandring har for at lykkedes.
Kim Boding Johannsen, Project Manager, Haldor Topsoe
15.35 – 15.45: Afrunding og tak for i dag
Praktisk
Arrangementet er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Har du brug for at deltage online, skal du kontakte info@bygherreforeningen.dk for at høre, om det er muligt på dette arrangement. Bemærk at prisen er uændret.
Vil du være udstiller på dette arrangement?
Nu kan du som organisation eller virksomhed få en plads som udstiller ved udvalgte arrangementer.
Til vores arrangementer er viden, netværk og inspiration altid i fokus, og det har du nu mulighed for at bidrage til, ved at møde arrangementets deltagere til faglige diskussioner og netværk i løbet af dagen.
OBS: Udstillerne vælges altid ud fra om de har en faglig relevans for dagens deltagere, og du er derfor ikke garanteret en plads. Der er et begrænset antal pladser som udstillere ved vores arrangementer, og når en udstiller først er godkendt til at få en plads, tildeles pladserne efter først-til-mølleprincippet.
Læs mere og kontakt os for et samarbejde.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning
Fotokreditering: Kontraframe





Khanh Lam
Jonathan Grevsen