I 2025 forventes det, at regeringen vedtager en formel ophævelse af tilbudsloven. For dig som indkøber af varer og tjenesteydelser på bygge- og anlægsopgaver betyder det, at alle indkøb under EU’s tærskelværdier ikke længere vil sortere under tilbudsloven, men i stedet blive reguleret gennem en række nye bestemmelser i udbudsloven.
På vegne af medlemmerne giver Bygherreforeningen regeringen løbende anbefalinger til formuleringerne i det nye lovgrundlag og følger processen tæt. Dette kursus er udviklet til dig, som ønsker at være på forkant med, hvordan I med fordel kan indrette jeres fremtidige indkøbspraksis, når de forventede ændringer træder i kraft.
Med dette kursus får du blandt andet:
- Forståelse for de gældende regler og rammer for indkøb under tærskelværdierne
- Indsigt i, hvordan man kan implementere bæredygtige indkøbspraksisser i mindre byggeprojekter
- Indblik i forventninger til, hvordan ophævelsen vil komme til at udmønte sig i udbudsloven og påvirke markedet
Kurset henvender sig til både nye og mere erfarne indkøbere og baserer sig på en blanding af teori og casearbejde. Kom med og få sparring til, hvad du kan forvente at se ind i af regler fremadrettet, så du kan yde din organisation den bedst mulige vejledning på området.
Program
09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
09:30-09:45 Velkomst og rammesætning af dagen
Mikael Kenno Fogde, ekstern juridisk konsulent, Bygherreforeningen & gennemgående underviser på dagen
09:45-10:30 Introduktion: Indkøb under tærskelværdierne – nu og på sigt
En stor del af indkøb under EU’s tærskelværdier foretages i dag efter tilbudsloven. Du får her en indflyvning til arbejdet med tærskelværdier, gældende love og reguleringer og forventninger til, hvilke dele af udbudsloven, der vil blive relevante for denne type af indkøb i kølvandet på den forventede ophævelse af tilbudsloven.
- Hvilken betydning har tærskelværdierne for indkøb i byggeriet?
- Gældende lovgivning og regulering på området
- Forventninger til fremtidig regulering gennem udbudsloven og eventuelle ændringer i markedet
10:30-10:45 Formiddagspause
10:45-12:00 Den gode indkøbsstrategi
En fornuftig og effektiv indkøbsstrategi spiller en central rolle i arbejdet med at sikre et robust og økonomisk sundt grundlag i mindre projekter. Frem mod frokost dykker vi derfor ned i de strategiske overvejelser, der bør ligge til grund, når indkøbsstrategien skal fastlægges. Vi gør her brug af en god case til illustration af overvejelserne.
I denne del af dagens program bliver du klogere på:
- Centrale faktorer, der påvirker indkøbsbeslutninger i byggeriet, og som du som indkøber skal være klar til at tage stilling til
- Forskellige typer af indkøbsmetoder
- Håndtering af risici forbundet med de forskellige indkøbsmetoder
- Best Practice og gode råd til indkøbsstrategien
12:00-13:00 Frokost
13:00-14:15 Indkøb under tærskelværdierne i praksis: Planlægningen af udbuddet
Efter frokost tager vi fat på selve udbuddets gennemførelse og de spørgsmål og muligheder, der kan opstå i forbindelse indkøb under tærskelværdierne, med nedslag i blandt andet:
- Udarbejdelse af kravspecifikationer
- Fastsættelse af kvalitetskriterier
- Overvejelser om, hvordan man bedst når ud til de relevante leverandører, hvis der ikke er krav om offentliggørelse i EU-systemet
14:15-14:30 Eftermiddagskaffe
14:30-15:30 Indkøb under tærskelværdierne i praksis: Leverandørstyring
Ved mindre indkøb har man ofte ikke de samme ressourcer afsat til en grundigere undersøgelse af markedet, som det typisk vil være tilfældet på større projekter. Det er derfor vigtigt at få fastlagt en struktureret tilgang til evalueringen af de indkomne tilbud. Hertil kommer, at der i mange bygherreorganisationer vil være ønske om at indtænke bæredygtighed i de indkøb, der foretages. Case inddrages til illustration og diskussion af emnet.
Du får her input til succeskriterierne for den gode udvælgelsesproces, når der købes ind under tærskelværdierne, med fokus på:
- Kriterier for leverandørvurdering og -udvælgelse
- Integrering af bygherreorganisationens bæredygtighedsambitioner i indkøbsbeslutninger – også ved mindre indkøb
15:30-15:45 De vigtigste overvejelser du altid bør gøre dig, når du skal foretage indkøb under tærskelværdierne
15:45-16:00 Sidste spørgsmål og afrunding af dagens program
16:00 Tak for i dag
Ret til ændringer forbeholdes
Praktisk
Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Har du brug for at deltage online, skal du kontakte info@bygherreforeningen.dk for at høre, om det er muligt på dette arrangement. Bemærk at prisen er uændret.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning
Internt kursus
Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.
Topfoto: Sebastian Bill