Reglerne i AB18, ABR18 og YBL18 stiller en lang række krav i forhold til budgettering og økonomistyring. Hertil kommer, at vi de seneste år har oplevet en række ændringer i forhold til rolle- og ansvarsfordelingen mellem byggeprojektets forskellige parter. Bl.a. har rådgiveren fået større økonomisk ansvar samt større ansvar for tidsstyring, budgettering og afrapportering.
Denne kursusdag sætter fokus på økonomistyring og Contract Management i alle byggeriets faser ud fra et ønske om at sikre endnu mere robust planlægning af styringsindsatsen. Du introduceres til, hvordan der etableres en god ramme for økonomistyring og risikohåndtering, allerede helt tidligt i processen, samt input til, hvordan du kontinuerligt følger op på disse undervejs i projektet. Dagens grundundervisning suppleres løbende af mindre case-baserede praktiske øvelser.
Kurset er udviklet til dig, som er projektleder i en bygherreorganisation og som forventes at kunne lede byggeprojektet stabilt gennem de forskellige faser.
Program
09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.
09:30-09:45 Velkomst og introduktion til dagen
Bygherreforeningen
09:45-10:45 Introduktion til økonomistyring
Hvordan laver man god økonomistyring generelt og hvordan sikrer man sig, at man får de ydelser, man har betalt for i en ofte kompleks organisering af samarbejdspartnere og kontraktforhold? Du får her en introduktion til styring af økonomi og budgetter.
Mads Blaabjerg, civilingeniør, emcon & gennemgående underviser på dagen
10:45-11:00 Formiddagspause
11:00-12:00 Økonomistyring i projekteringsfasen
Hvad betyder reglerne i ABR18 ift. budgettering og styring af økonomien i projekteringen og hvad er bygherres virkemidler? Vi gennemgår processerne i projekteringsfasen og ser på, hvilke forpligtelser henholdsvis bygherre og rådgiver har. Hvilke muligheder har bygherre for at sikre sig, at budgetterne overholdes og hvad er der omvendt af forpligtelser leve op til?
12:00-13:00 Frokost
13:00-14:30 Økonomistyring i udførelsesfasen
Vi fortsætter med at se på økonomistyringen i udførelsesfasen i lyset af AB18. Forpligtelser og muligheder for bygherren – samt en introduktion til Contract Management i udførelsesfasen.
14:30-14:45 Eftermiddagskaffe
14:45-15:45 Gæsteoplæg
Annonceres snarest
15:45-16:00 Opsamling og evaluering
16:00 Tak for i dag
Ret til ændringer forbeholdes
Praktik
Arrangementet er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning
Internt kursus
Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.
Uddannelsesforløb i ‘styring og økonomi for bygherrer’
I Bygherreakademiet har vi samlet en række af vores kurser og seminarer i egentlige uddannelsesforløb. Her tilmelder du dig flere kurser samtidig, og til reduceret pris, og klædes således godt på til at overskue og håndtere de opgaver, der ligger inden for det pågældende fagområde. Alle kurser kan selvfølgelig også fortsat købes enkeltvist. Ønsker du at følge uddannelsesforløbet i ‘styring og økonomi for bygherrer’, så læs mere og tilmeld dig via siden her.
Fotokreditering: Khanh Lam