Hvordan skaber vi fysiske rammer, der understøtter praksisfaglig undervisning, fremmer projektbaseret læring, og sikrer inklusion i skolen? Med folkeskoleaftalen fra 2024 er der øremærket 2,6 milliarder kr. til skolernes fysiske rammer og iværksat en større indsats for fagfornyelse i skolen. Derfor er det afgørende, at vores skoler er rustet til at imødekomme de skiftende behov for tidssvarende undervisning og forskellige behov hos både elever og lærere.
Der er fokus på at skabe en skole, hvor elevernes trivsel og engagement står i centrum, og hvor undervisningen bliver mere varieret, praktisk og relevant for fremtiden.
Men hvad betyder det for skolens fysiske rammer? Og hvordan bruger vi skolens rum som didaktisk medspiller i forhold til at skabe den skole og undervisning, vi ønsker? Det gælder både på alle de eksisterende skoler og nye skole- og tilbygninger.
Vi glæder os til en konference, hvor vi sætter fokus på, hvordan vi bedst kan designe og indrette skoler, der fremmer praksisfaglighed, motivation, trivsel og inklusion.
Konferencen er henvendt til alle som interesserer sig for skolens fysiske rammer. Det gælder både i forhold til byggeri og indretning af nye skolebygninger, men også gentænkning af eksisterende og utidssvarende rammer.
Hvis I er flere fra samme organisation, som ønsker at deltage, kan I få rabat på jeres deltagelse. Kontakt os på info@bygherreforeningen.dk for at få en aftale
Program
08:45-09:15 Ankomst og morgenkaffe
09:15-09:30 Velkommen: Skolens fysiske rammer som didaktisk medspiller
Vi byder velkommen til konferencen og giver et bud på tendenser i skolebyggeri i forlængelse af de 2,6 milliarder kr. til faglokaler og læringsrum
Christine Skovgaard Madsen, områdechef, og Lars Bertelsen, områdechef, Bygherreforeningen
09:30-10:00 Fremtidens skole med trivsel og engagement i centrum
I forbindelse med skoleaftalen nedsatte Regeringen en ekspertgruppe for fagfornyelse i folkeskolen. Ekspertgruppens anbefalinger kredser om at skabe en skole, hvor elevernes trivsel og engagement står i centrum, og hvor undervisningen bliver mere varieret, praktisk og relevant for fremtiden.
Alexander von Oettingen, dr.pæd., Rektor, UCSYD og formand for ekspertgruppen
10:00-10:40 En skole, hvor alle børn kan lykkes
Louise Klinge forsker i, hvilke rammer og relationer, der bidrager positivt til børn og unges liv og udvikling. Hun har i mange år talt varmt om projektbaseret undervisning i forhold til at skabe engagement og trivsel hos eleverne. Hun deler her sine erfaringer omkring praksisfaglig og projektbaseret undervisning og særligt med fokus på et forskningsprojekt, hvor hun fulgte undervisning på 9 skoler og nåede frem til en tilgang til, hvordan vi kan skabe en skole, hvor alle børn kan lykkes.
Louise Klinge, børne- og uddannelsesforsker, Eduk
10:40-11:00 Kaffepause
11:00-11:30 Fællesskab og praksisfaglighed på Hornslet skole
Hornslet skole i Syddjurs kommune bliver udvidet med en udskolingsbygning, der skal rumme 5 spor fra 6-9. klasse, et ungemijø og en multisal. Visionen er at sikre fællesskaber i nye rammer og skabe et inspirerende læringsmiljø. Personalet har dedikeret sig til, at ville undervise projektbaseret, og de fysiske rammer er tilpasset deres pædagogiske vision med en række formidlingsrum, projektbaser og åbne projektzoner og værksteder. Skolen er planlagt til at blive ibrugtaget i 2025, og personalet arbejder i øjeblikket med prøvehandlinger i deres nuværende rammer.
Mikael Bugge Andreasen, skoleleder og Lisbeth Ellehauge Bech, afdelingsleder Udskolingen, Hornslet skole og Liv Bach Henriksen, Faglig leder, Læring, Arkitektfirmaet Kjaer & Richter
11:30-12:00 Dybkær skole er designet til projektbaseret undervisning
Dybkærskole i Silkeborg Kommune åbnede i januar 2024. Skolen rummer 10.200 m2 og har plads til ca. 900 elever fra 0-9. klasse. Skolens design og indretning giver mulighed for en varieret og anderledes skoledag. Det kommer fx til udtryk ved, at skolen har mange små zoner, hvor eleverne kan fordybe sig i projekt- og gruppearbejde, klasseværelserne har forskellige typer af siddepladser og afskærmningsmuligheder. Hver årgang har deres eget område, som består af lokaler i forskellig størrelse. Vi skal høre de pædagogiske erfaringer om den første tid i den nye skolebygning.
Mette Krogslund, skoleleder, Dybkærskolen
12:00-12:20 Samtalesalon: Skolens rum og fremtidens undervisning
Vi samler op på formiddagens indlæg med drøftelser i grupper: Hvordan skaber vi gode rum og rammer med plads til moderne skole, men også hvor der er plads til forskellige pædagogiske tendenser, nye politiske tiltag og nye fag? Og hvordan sikrer vi, at alle kan trives i skolens rum?
Faciliteret af Christine Skovgaard Madsen, områdechef, Bygherreforeningen
12:20-13:20 Frokost
13:20-13:25 Velkommen tilbage fra frokost og indledning til eftermiddagens oplæg
13:25-13:45 Tag ansvar for rammerne – tag ansvar for pædagogikken
Hvordan skabe gode rammer for børn og unge, der understøtter deres udvikling, læring og trivsel? Det skal vi høre konkrete principper til og eksempler på fra Christina Baluna Hostrup og Stine Clasens bog ”Tag ansvar for rammerne – tag ansvar for pædagogikken”. Med udgangspunkt i NEST princippet præsenterer de en række praktiske erfaringer fra lærere og pædagogers arbejde med de fysiske læringsrum.
Christina Baluna Hostrup, udviklingskonsulent og forfatter, Nordic Learning og Stine Clasen, udviklingskonsulent og forfatter
13:45-14:05 Klasseværelsets indretning kan skabe forandring
I sit arbejde som AKT-lærer har Thomas Engholm arbejdet med klasserummets indretning for at sikre, at det passer til undervisningen og for at skabe et læringsmiljø, som alle elever kan trives i. Vi skal høre nogle praktiske erfaringer om, hvordan klasseværelsets indretning har sikret positive resultater i forhold til inklusion og trivsel.
Thomas Engholm, AKT-lærer, Tilst Skole, Aarhus kommune
14:05-14:25 Pilotforsøg med indretning
Taler annonceres snarest
14:25-14:55 Samtalesalon: Om trivsel, inklusion og indretning af skolen
Talerne fra de tre oplæg fordeler sig i rummet, og deltagerne har mulighed for spørgsmål og samtale om temaer som trivsel, inklusion og praktiske erfaringer med indretning af skolen.
Samtaler om eftermiddagens talere faciliteret af Christine Skovgaard Madsen, områdechef, Bygherreforeningen
14:55-15:10 Kaffepause
15:10-15:50 Samspil mellem Rum og pædagogik – brugernes perspektiv
Med projektet ”Skolens rum” støttet af Realdania har DCUM, Dansk Center for Undervisningsmiljø fokus på undervisningsmiljøet med særligt udgangspunkt i brugernes perspektiv og her især eleven. Projektet skal indsamle lærerige eksempler fra de små indsatser til større renoveringer og nybyggeri og dele perspektiver og tanker om skolens rum fra skoleledelse, lærere, pædagoger, elever og forskere. Hvad tænker skolens brugere om deres læringsrum? Og hvordan kan vi bidrage til et større fokus på skolens fysiske rammer, som en vigtig del af skolens læringsmiljø nu og i fremtiden?
Ulla Kjærvang, specialkonsulent, Dansk Center for undervisningsmiljø i samtale med en elev og drøftelser med salen
15:50-16:00 Opsamling på dagens drøftelser og tak for i dag
Christine Skovgaard Madsen, områdechef, og Lars Bertelsen, områdechef, Bygherreforeningen
Praktisk
Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Vil du være udstiller på dette arrangement?
Nu kan du som organisation eller virksomhed få en plads som udstiller ved udvalgte arrangementer.
Til vores arrangementer er viden, netværk og inspiration altid i fokus, og det har du nu mulighed for at bidrage til, ved at møde arrangementets deltagere til faglige diskussioner og netværk i løbet af dagen.
OBS: Udstillerne vælges altid ud fra om de har en faglig relevans for dagens deltagere, og du er derfor ikke garanteret en plads. Der er et begrænset antal pladser som udstillere ved vores arrangementer, og når en udstiller først er godkendt til at få en plads, tildeles pladserne efter først-til-mølleprincippet.
Læs mere og kontakt os for et samarbejde.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter 30 dage* er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.
*Fristen for afmelding på Projektlederuddannelsen og Lederuddannelsen er 45 dage før afholdelse.
Fotokreditering: Jonathan Grevsen