Aldrig tidligere er så mange børn og unge blevet visiteret til specialtilbud, fordi de har svært ved at være i den almene skole. Samtidig står inklusion fortsat højt på dagsordenen og er en del af den nye folkeskoleaftale fra foråret. Mange steder arbejder man med mellemformer i forhold til rent fysisk at kunne tage nogle elever ud af undervisningen. Og på specialskoler fylder indretningen meget i forhold til at skærme og skabe ro, samtidig med at man arbejder med fællesskab. Men hvad er vejen frem? Og hvad ved vi om, hvordan kan de fysiske rammer støtte op om inklusionsarbejdet og hjælpe de elever, som har udfordringer både i den almene skole og i specialtilbud?
De spørgsmål stiller Bygherreforeningen og Dansk Center for Undervisningsmiljø på denne seminardag, som er et samarbejde mellem Bygherreforeningen og DCUM, Dansk Center for Undervisningsmiljø
Hvem kan deltage?
Seminaret er for dig, som er optaget af samspillet mellem de fysiske rammer, pædagogik og adfærd, og ønsker at være med til at drøfte erfaringer fra praksis. Du kan være bygherre, politiker, skolechef, skoleleder, lærer, pædagog, arkitekt, rådgiver eller leverandør, som ønsker mere viden og indsigt i, hvordan inkluderende læringsmiljøer fungerer i praksis både på special- og almenområdet?
Program
08:45-09:15 Ankomst og morgenmad
09:15-09:40 Velkommen
Velkommen til seminaret: vi hilser på hinanden og drøfter kort dagens tema.
Christine Skovgaard Madsen, områdechef, Bygherreforeningen og Ulla Kjærvang, specialkonsulent, Dansk center for undervisningsmiljø
09:40-10:20 Hvordan ved vi, hvilke rum der virker for elever med særlige behov?
Når vi bygger og indretter rum til børn og unge med særlige behov, er det vigtigt at lytte til deres erfaringer og sikre, at de er inddraget i processen, men også at vende tilbage og opsamle erfaringer efter projekterne er afsluttet. Nicolai Carlberg har været en del af en række projekter, hvor der er involveret brugere med særlige behov, og hvor formålet har været at sikre trygge fysiske rammer til alle. Hvilke erfaringer kan vi hente fra de projekter, hvoraf flere er blevet evalueret efterfølgende?
Nicolai Carlberg, antropolog og indehaver, Carlberg
10:20-11:00 Drive – ny specialskole i Billund bygger inklusion ind i skolen
Fonden Drive har til formål at forbedre betingelserne for læring og udvikling for børn og unge med særlige behov. Som led i det arbejde er Fonden Drive, med KIRKBI som bygherre, i gang med at opføre en ny skole målrettet børn og unge med særlige psykiske udfordringer. De arbejder på, hvordan de kan bruge selve arkitekturen og indretningen til at understøtte børnenes trivsel, udvikling og den specialpædagogiske indsats.
Christopher Moyell Juul, Bestyrelsesformand for Fonden Drive
11:00-11: Kaffepause
11:15-11:50 Inkluderende læringsrum i Københavns Kommune
I Københavns Kommune fylder inklusion og gode trygge læringsrum noget på alle kommunens skoleprojekter. Det er vigtigt at sikre inkluderende læringsrum både på almenområdet og specialområdet. Vi skal høre, hvordan kommunen arbejder med at sikre gode trygge læringsrum for alle elever uanset, hvilke udfordringer de har med sig. Hvilke overvejelser, inddragelsesprocesser og designgreb er vigtige i projekterne.
Bent Johan Poulsen, chefkonsulent, kapacitet, Københavns Kommune
11:50-12:30 Heerup skole – sådan arbejder vi med læringsrummet
Heerup Skole er en kommunal specialskole for elever i 1.-10. klasse med psykisk og fysisk funktionsnedsættelse. På Heerup skole fik man nye fysiske rammer i 2019, hvor udgangspunktet var at skabe inkluderende arkitektur og trygge rammer for specialskolens elever. Hvad er erfaringerne fra skolen? Er der noget, der virker anderledes end tiltænkt og noget, der har vist sig at fungere særligt godt til de forskellige elevgrupper?
Frank Paulsen, skoleleder, Heerup skole
12:30-13:30 Frokost
13:30-14:10 Designgreb til at skabe trygge og inkluderende rammer
Hvilke designgreb kan vi anvende på specialskoler, og hvorfor egner noget sig godt eller mindre godt i forskellige sammenhænge? Vi skal høre om forskellige designgreb på specialskoler rundt om i landet og særligt om Stensager skolen i Aarhus, som har været gennem en lang proces med involvering og evlauering.
Karin Elbek, adm. Direktør, partner, arkitekt, RUM arkitekter
14:10-14:25 Kaffepause
14:25-15:15 Stensager skole – evaluering af de fysiske rammer
Sidste år flyttede specialskolen Stensagerskolen i Aarhus i nyrenoverede lokaler. Den pædagogiske vision var at styrke fællesskabet for alle børn og understøtte det med den fysiske indretning. Med projektet ”ud af boksen” har skolen både fået designet lokalerne og udviklet deres pædagogiske fundament for at skubbe til stærkere fællesskaber for alle eleverne på skolen. DCUM har gennem det sidste år observeret og interviewet medarbejderne på Stensagerskolen for at evaluere på erfaringerne med de nye fysiske rammer. Hvad har det givet eleverne, og hvad har det givet det pædagogiske personale?
Susanne Vestergaard Hjermitslev, skoleleder, Stensager skole og Ulla Kjærvang, specialkonsulent, DCUM
15:15-15:40 Specialskoler og inkluderende læringsrum: Drøftelser ved bordene
Hvad tager vi med os fra i dag, og hvad ved vi stadig for lidt om? Talere og deltagere fordeler sig ved bordene til afsluttende drøftelser.
15:35-15:40 Opsamling og tak for i dag
Ret til ændringer forbeholdes
Praktisk
Arrangementet er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Der er mulighed for at deltage online i dette arrangement. Skriv gerne til info@bygherreforeningen.dk, hvis du vil deltage online i arrangementet.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning