Med den opdaterede Ydelsesbeskrivelse for arbejdsmiljøkoordinering (2022) har branchen fået bedre forudsætninger for at få rammesat de opgaver, der følger med at gennemføre, strukturere og følge op på arbejdsmiljøkoordinering i bygge- og anlægsprojekter.
Kurset her giver dig en grundig introduktion til ydelsesbeskrivelsens struktur og indhold, men også de vigtige snitflader, du som bygherre skal være fortrolig med for at kunne sikre en god og helhedsorienteret indsats.
Det kan du bl.a. tage med dig fra kurset:
- Overblik over, hvilke ydelser, der er dækket under ydelsesbeskrivelsen, og hvad du som bygherre skal bede om, for at leve op til gældende lovkrav
- Godt greb om, hvor du som bygherre skal være særligt opmærksom, når du strukturerer dine aftaler
- Indblik i, hvilke indsatser og ydelser du ikke automatisk får dækket under denne ydelsesbeskrivelse, men under øvrige ydelsesbeskrivelser og lovgivning
Arbejdsmiljøkoordineringens indsats sker i et samspil mellem bygherre og arbejdsmiljøkoordinator og med de bygherrerådgivere, projekterende, rådgivere, virksomheder og byggeledere, der er involveret undervejs i projektet. For at sikre en god indsats er det derfor vigtigt, at du som bygherre ved, hvordan ydelsesbeskrivelsen spiller ind i eksisterende lovgivning på området, og hvad du skal have gjort dig klart inden aftalens indgåelse.
På kurset får du en grundig introduktion til ydelsesbeskrivelsen og de særlige snitflader, der kan kræve særlig tæt samarbejde mellem bygherre, arbejdsmiljøkoordinator og projektansvarlige for, at arbejdsmiljøindsatsen opnår den rette tyngde og effekt.
Program
09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.
09:30-09:45 Velkomst og introduktion til dagen
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.
Bygherreforeningen
09:45-10:05 Introduktion til ydelsesbeskrivelsen
Vi starter dagen med en generel indflyvning til den nye ydelsesbeskrivelse. Hvad er baggrunden for ydelsesbeskrivelsen, hvordan er den opbygget, hvem henvender den sig til, og hvordan spiller den ind i den eksisterende lovgivning på området?
Katja Jungfalk Andersen, afdelingsleder, koncernkompetencechef, arbejdsmiljørådgivning, Artelia, pennefører på den nye ydelsesbeskrivelse & gennemgående underviser på dagen
10:05-10:30 Arbejdsmiljøkoordinering under projekteringen
Udførelsen af arbejdsmiljøkoordinators opgaver i den projekterende fase danner hele grundlaget for at sikre en så velintegreret og værdiskabende arbejdsmiljøindsats som muligt. Ligeledes bliver samarbejdet med bygherren og de projektansvarlige afgørende for, at indsatsen opnår den rette tyngde og effekt. Vi lægger ud med at gennemgå de lovpligtige arbejdsopgaver i forbindelse med projekteringen, der overdrages fra bygherre til arbejdsmiljøkoordinator, når aftalen indgås. Dels de opgaver, som knytter sig direkte til projekteringen, dels de opgaver, der ligger, når ansvaret overdrages til arbejdsmiljøkoordinator (B).
10:30-10:45 Formiddagspause
10:45-11:30 Arbejdsmiljøkoordinering under projekteringen (fortsat)
11:30-12:00 Arbejdsmiljøkoordinering under udførelsen
Arbejdsmiljøkoordinering under projektets udførelse sker på baggrund af den koordinering, der har fundet sted under projekteringen og udføres i tæt samarbejde med byggelederen og virksomhederne på byggepladsen. Her ser vi nærmere på de ydelser, der knytter sig til selve byggeperioden, hvor blandt andet samarbejdet og løbende ændringer, stiller store krav til at holde arbejdsmiljøindsatsen på rette kurs.
12:00-13:00 Frokost
13:00-13:45 Arbejdsmiljøkoordinering under udførelsen (fortsat)
13:45-14:15 Andre ydelser
Udover de lovpligtige opgaver, der er specifikt knyttet til henholdsvis arbejdsmiljøkoordinator (P) og arbejdsmiljøkoordinator (B), har bygherren mulighed for at tilkøbe en række øvrige ydelser, som alle er anført i ydelsesbeskrivelsen. Her er altså tale om tillægsydelser, som kan svinge i format og omfang, alt efter hvad bygherre og arbejdsmiljøkoordinator aftaler. Vi tager dig her kort igennem, hvilke muligheder du som bygherre kan tilvælge efter ydelsesbeskrivelsens kapitel 3.
14:15-14:30 Eftermiddagskaffe
Eftermiddagens program opdateres snarest
15:50-16:00 Opsamling, spørgsmål og evaluering
16:00 Tak for i dag
Ret til ændringer forbeholdes
Underviser
Katja Jungfalk Andersen, afdelingsleder, koncernkompetencechef, arbejdsmiljørådgivning, Artelia & pennefører på den nye ydelsesbeskrivelse
Praktisk
Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.
Tilmeldingsvilkår
Du kan frit flytte eller afmelde dig et arrangement indtil 30 dage før arrangementets start.
Efter de 30 dage er tilmeldingen bindende og du vil modtage en faktura på det fulde beløb.
Er du alligevel forhindret i at deltage f.eks. på grund af sygdom, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted. Du skal blot sende en e-mail til Rikke Mønster rsm@bygherreforeningen.dk og oplyse om ændringen.
Ved udeblivelse fra et arrangement faktureres deltageren for det fulde beløb
Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning