Vi skal se på renovering som en kompetence i sig selv - Bygherreforeningen

Blog -

06/07/2016

Vi skal se på renovering som en kompetence i sig selv

Blogindlæg skrevet af: Annette Blegvad, vicedirektør, Arkitektforeningen

IMG_5196_Lang

Et vigtigt skridt på vejen mod større prioritering af renovering sker ved, at vi udvikler og bringer mere viden om emnet i spil. Dette gør vi blandt andet ved at bringe forskellige byggefolk sammen og have fokus på, hvad renovering som helst særlig disciplin er. Arbejdet med at istandsætte, forny eller transformere eksisterende bygninger adskiller sig nemlig fra nybyggeri ved at have flere bindinger og være mere kompleks på et tidligere tidspunkt i processen. Allerede fra projektstart er der en eksisterende bygning, det er vigtigt at kende og forstå. Der er brugerholdninger og driftserfaringer, der skal tages udgangspunkt i, og der er større økonomiske og tidsmæssige risici og større kompleksitet, når projektet skal gennemføres.

Vidensudvikling
For at styrke den tværgående kompetenceudvikling i renovering, skal vi også være med til at udvikle viden hos byggeriet aktører. For uanset om det er et stort eller småt renoveringsprojekt bliver man i byggebranchen nødt til at sikre, at de fagfolk, der til dagligt arbejder med renovering af vores eksisterende bygningsmasse, har de fornødne kompetencer til at udføre innovative renoveringsprojekter, der efterlader brugere eller beboere med en succesoplevelse.

Viden udvikler ikke sig selv, men kræver en aktiv indsats blandt byggeriets parter. På både erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser er der en stigende opmærksomhed på emnet, bl.a. understøttet af dialogmøder og mentornetværk i regi af Renovering på Dagsorden. Men også hos bygherrerne og i byggeriets virksomheder vokser erkendelsen af, at renovering ikke bare er en anden form for nybyggeri, og at det kan være nødvendigt med større specialviden om renovering på flere niveauer.

I naturlig forlængelse af erkendelsen opstår behovet for efteruddannelse og overblik over, hvor den udviklede og opsamlede viden er tilgængelig. Her må den enkelte vurdere, hvilke tilbud der passer bedst til de opgaver, der skal løses – enten spidsfagligt eller tværfagligt. Renovering er kommet for at blive, og efteruddannelsen er derfor en uundværlig investering.

Udvalgte initiativer
Det kan være vanskeligt at få et klart overblik over, hvor den operationelle viden om renovering findes og aktiveres. I den sammenhæng er det naturligt at fremhæve Værdibygs ’praktiker-til-praktiker-vejledninger, ligesom Renover-prisprojekterne kan være til inspiration i forhold til konkrete cases.

Find Værdibygs vejledninger her

Et nyt mentornetværk for undervisere vil desuden være et godt tilbud om at overføre praksiserfaringer til praktisk undervisning, og dermed bidrage til at styrke fagligheden i byggefagene.

Arkitektforeningen og Bygherreforeningen har desuden besluttet at udvikle og udbyde et renoveringskursus, der appellerer til både arkitekter, bygherrer, ingeniører og andre byggende interessenter, med fokus på det gode renoveringsprojekt. Her vil systematiske redskaber blive gennemgået og praktikere vil videreformidle deres viden, kombineret med et sideløbende case‐arbejde i tværfaglige grupper, hvor kursusdeltagerne får hands‐on erfaringer og mulighed for direkte sparring med andre, der arbejder med renovering.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev