Byg med unge-alliancen

Der mangler arbejdskraft i byggeriet. Og desværre uddannes i dag også for få unge til at dække fremtidens behov for faglært arbejdskraft. Ifølge Danske Regioners prognose vil der alene i 2025 mangle omkring 70.000 faglærte i Danmark. Mange af dem vil mangle i byggeriet, hvilket på sigt vil skabe store udfordringer for branchen og have negativ indflydelse på samfundsudviklingen.

På vegne af vores medlemmer er det derfor naturligt for os at arbejde på, at landets bygherrer tager et større samfundsansvar og sørger få, at der kommer flere veluddannede håndværkere ind i byggeriet. Derfor har Bygherreforeningen med støtte fra Grundejernes Investeringsfond, Region Sjælland og Region Hovedstaden startet “Byg med unge-alliancen.” Her sætter vi gang i en række aktiviteter, som støtter bygherrerne i at der kommer flere praktikpladser på de store byggeprojekter, og at der dermed bliver uddannet flere faglærte i byggeriet.

Følg med i indsatsen på Facebook

Sådan får du flere lærlinge på byggeriet

Byg med unge – alliancen i Bygherreforeningen har over 2 år fra 2019 til 2021 arbejdet med at bygherren tager ansvar for flere lærlinge på deres byggerier. I denne publikation samler vi op på erfaringer fra dette arbejde.