Den overordnede organisering af skolen pædagogisk og fysisk er afgørende for, hvordan I kan placere skolens rum og funktioner bedst muligt. Derfor bør I overveje, hvordan I kan skabe den mest hensigtsmæssige organisering af skolen i forhold til både klassetrin og årgange, og i forhold til faglokaler, fritidstilbud og skolens øvrige rum og funktioner.
I nogle tilfælde kan skolens organisering været givet på forhånd. Fx hvis I har en særlig strategi for læring i kommunen, I skal leve op til, eller hvis der er tale om renovering eller tilbygning på en eksisterende skole. Uanset projektets karakter er det dog vigtigt, at I tager stilling til organiseringen.
Her spiller skolens vision og jeres principper for pædagogik og didaktik en væsentlig rolle. Organiseringen af skolen afspejler en konkretisering af strategien og den pædagogiske vision. Organiseringen skal således sikre, at jeres ønsker rent praktisk kan lade sig gøre i dagligdagen. Fx holder inventar ikke så længe som skolens mure, og derfor er det væsentligt, at I på dette tidspunkt sætter fokus på skolens struktur og placering af de tekniske installationer. Ligesom det har betydning, hvor årgangene er placeret, og hvor de faglige funktioner er placeret i forhold til årgangene.
I kan derfor gøre jer overvejelser om, hvordan I sikrer et godt flow i skolen, så eleverne kan finde rundt og bevæge sig naturligt mellem de forskellige lokaler, faciliteter og uderum. Samtidig kan I overveje, hvordan I inddeler skolen i forhold jeres opstillede læringsstile og læringsmål. Og hvordan I sikrer trivsel, tryghed og stimuli for alle typer af elever. Det er også her, I bør overveje, hvordan I sikrer en optimal udnyttelse af skolens kvadratmeter – også uden for skoletid – og hvordan skemalægningen skal ske.