• Digitalisering

Ny teknologi og digitalisering har et stort effektiviseringspotentiale i byggeriet. Byggeprocesserne bliver optimeret med nye digitale planlægningsredskaber og samarbejdsformer baseret på fælles bygningsinformationsmodeller (BIM) og Virtual Design and Construction (VDC).

Optimer drift og byggeri med digitalisering

De digitale værktøjer er med til reducere antallet af fejl og mangler, skabe mere sikkert og bæredygtigt byggeri og øge produktiviteten ved fx at muliggøre brug af robotter, droner, 3D-print og præfabrikation. Drift og service (hele FM-området) repræsenterer også et stort potentiale, hvor brug af data skaber ny viden og kan optimere både drift og brug af de eksisterende bygninger.

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, og bygherrerne har alle muligheder for at sætte sig for bordenden og præge udviklingen i byggeprojekterne.

På digitaliseringsområdet udvikler Bygherreforeningen rapporter, vejledninger og værktøjer til håndtering af IKT-ydelser og BIM. Bygherreforeningens digitaliseringsudvalg spiller en afgørende rolle i dette arbejde.

På denne side vil du fremover finde rapporter, værktøjer og guidelines som kan hjælpe dig på vej i det digitale arbejde.

projektleder
Carl Johan Fokdal Christensen

cjc@bygherreforeningen.dk

Hvis du vil vide mere om Bygherreforeningens indsatser på digitaliseringsområdet, kan du kontakte Carl Johan Fokdal Christensen.

Kurser og arrangementer om digitalisering