Har I taget stilling til hvem der skal varetage IKT ledelsen ?
Digitalt samarbejde
[av_breadcrumbs]
Værdien af at stille krav:
- Selv på mindre byggeprojekter er lidt IKT ledelse nødvendig, for at fastlægge en datamodel og krav til digital aflevering. Bygherren kan vælge at lade IKT ledelsen ligge under projekteringsledelsen, eller antage en uafhængig IKT-bygherrerådgivning til opgaven.
- Kommunikation og koordinering er vigtig for projektets gennemførelse. Erfaringen viser at misforståelser og forglemmelser forekommer, når man forsøger at koordinere selv mindre projekter over e-mail.
- Derfor vil et simpelt projektweb med fildeling, give en bedre kommunikation og koordination på selv et mindre projekt.
- De mere avancerede løsninger på markedet, kan også tage sig af kommunikationen på projektet, med beskedfunktioner.
- Desuden kan et mere avanceret projektweb fungere som online viewer for eventuelle digitale modeller, og på den måde give håndværkerne mulighed for at få et godt overblik over projektet.
Opmærksomhedspunkter
- Brugervenlighed er vigtigt. Tekst på engelsk kan i sig selv være en barriere. F.eks. menuer mv. i et simpelt projektweb med fildeling, skal helst være på dansk.
- Stil kun krav om regler for navngivning af dokumenter, hvis I kan forklare hvilken værdi det giver.
Lovgivning:
- Ingen direkte lovgivning vedr. IKT, hvis projektet er under tærskelværdierne i IKT bekendtgørelserne, eller der iøvrigt kan fraviges.
Aftalegrundlag:
Internationale standarder:
- Ingen direkte relaterede standarder
Teknisk fælleseje:
Tjekliste
Udbudstekster, eksempler
Digitalt samarbejde, udbudstekster fra case AAB Aarhus:
Der er ingen direkte digitale krav i udbudsmaterialet.