• Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv
  • Persondatapolitik
  • 0Shopping Cart
Bygherreforeningen
  • Bæredygtighed
  • AB18-guiden
  • Bygherreakademi
  • Arrangementer
  • Netværk
  • Nyheder
  • Viden
  • Indflydelse
  • Bliv medlem
  • Om Bygherreforeningen
  • Søg
  • Menu Menu

Kvalitetssikring, mangler og digital aflevering 

[av_breadcrumbs]

Værdien af at stille krav:

  • Det giver værdi at stille krav om en samlet datastruktur for kvalitetssikring i udførelsen, mangelregistrering og digital aflevering, fordi en samlet datastruktur selv i et lille byggeprojekt, giver overblik og sparer tid.
  • Det vil i praksis betyde, at bygherren skal stille krav om at parterne i projektet skal anvende bygherrens datastruktur, til både kvalitetssikring i udførelsen, mangelregistrering og digital aflevering.
  • Det sparer tid og indtastninger hvis entreprenørens kvalitetssikring, mangelregistrering og digitale aflevering kan sættes op i samme software, eller at data i det mindste kan genbruges om muligt, hvis de skal indtastes i forskellige softwares eller regneark.

Opmærksomhedspunkter

  • Sammenhængen mellem kvalitetsikring i udførelsen, mangelregistrering og den digitale aflevering, kræver at behov og krav defineres så tidligt som muligt i projektet, og helst for driftorganisationen som helhed.
  • Det vil sige at både datastruktur og processer skal fastlægges.
  • Der findes faktisk en standard for aflevering af driftdata i et regneark, COBie standarden, som er et subset af IFC.
  • I november 2019 udkom Trafik,- Bygge og Boligstyrelsen med en rapport om bedre drift gennem digitalisering – hent den HER
Lovgivning:
  • Bekendtgørelse om kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri nr 2139 af 2020
  • Bekendtgørelse om kvalitet, OPP og totaløkonomi i offentligt byggeri nr. 1179 af 2013
Aftalegrundlag:
  • AB18 forenklet
  • ABR18 forenklet
Internationale standarder:
  • ISO 15686-4:2014
  • GS1 general specifications
  • DS/EN ISO 19650-2:2018
Teknisk fælleseje:
  • IKT specifikation
  • Kvalitetsledelses-paradigmer
Tjekliste
  • Har I taget stilling til en datastruktur for jeres projekt?
  • Har I taget stilling til om I stiller software til rådighed?
  • Har I taget stilling til hvordan i får data ud af softwaren igen?
  • Er softwaren brugervenlig?
  • Kan softwaren skal fungere på mobil og tablet?
  • Har softwaren statistik?
  • Har softwaren de nødvendige workflows og kontroller, især registrering med foto og lokalisering af bygningsdele og tekniske systemer på tegning eller i BIM model, samt færdigmelding og kontrol?
  • Er det fastlagt hvem der skal følge op gennem statistikken i softwaren, kontrollere og godkende inputs?

Udbudstekster, eksempler

Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.

Digitalt udbud, udbudstekster fra case AAB Aarhus:

Samlet byggesags- og fagbeskrivelse, afsnit 4, Kvalitetssikring:

”Kvalitetssikringsmaterialet kan med fordel opbygges iht. Dansk Byggeris anvisninger”

”Mangelgennemgange udføres i Ajour. AAB stiller de nødvendige licenser til rådighed.”

 

Bilag Digital aflevering, data:

”Der skal i forbindelse med digital aflevering afleveres data for alle typer bygningsdele, til sikring af korrekt drift og vedligeholdelse af den nybyggede eller renoverede afdeling.

For hver bygningsdel skal der udarbejdes en mappe, hvor bygningsdelskort, datablade, vedligeholds-anvisninger, billeder mv. er indeholdt. Mapperne skal uploades på iBinder senest en måned inden projektets aflevering.

Alle bygningsdelskort, og vedhæftede filer, skal være endeligt godkendt af bygherre inden slutregning kan betales.


Bygningsdelskort

Udføres i filen ’Bygningsdelskort, digital aflevering.xlsx’. Ved udfyldelse gemmes filen med navngivning efter bygningsdelen.

Alle lysegrå felter skal udfyldes i helhold til teksten deri. Ved udfyldelse af felter ændres feltet automatisk til at være gennemsigtigt med sort skrift.

Ud for ’Mængde’ og ’Mål’ skal ligeledes vælges den enhed, disse angives i.

Består bygningsdelen af mere end tre komponenter, trykkes der på det øverste plus yderst til venstre i arket. Herved åbnes linjer til udfyldelse af data om en fjerde komponent. Dette gøres igen, indtil bygningsdelen ikke indeholder yderligere komponenter.

Spørgsmål om bygningsdelskortets udfyldelse kan rettes til bygherres IKT-koordinator.

Datablade og vedligeholdsanvisninger

Filer skal være i pdf-format og må kun indeholde sider med informationer, der er relevante for bygherre. Der skal være henvist til filer i bygningsdelskortet ud for den komponent, som filen vedrører.

Billeder

Der skal som minimum vedlægges ét retvisende billede af hver bygningsdel. Der skal henvises til billede i bygningsdelskortet.”

Om Bygherreforeningen

Bygherreforeningen er interesseorganisationen for professionelle bygherrer i Danmark. Som aktiv partner i byggeriet påvirker foreningen rammerne gennem dialog og samarbejde med andre interesseorganisationer, offentlige styrelser, ministerier og brugere.

Om Bygherreforeningen
Om Medlemskab

Genveje

  • Bæredygtighed
  • AB18-guiden
  • Bygherreakademi
  • Arrangementer
  • Netværk
  • Nyheder
  • Viden
  • Indflydelse
  • Bliv medlem
  • Om Bygherreforeningen

Om Bygherreforeningen

  • Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv
  • Persondatapolitik

Kontakt

Bygherreforeningen
BLOX, Bryghuspladsen 8
1473 København K
Telefon: 7020 0071
info@bygherreforeningen.dk

Sociale medier

Facebook Linkedin Twitter Instagram
Copyright Bygherreforeningen 2024 © Produced by KathArt Interactive - Billedrettigheder tilhører Kontraframe medmindre andet er angivet.
Scroll to top

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev