Ændringer
[av_breadcrumbs]
Værdien af at stille krav:
- Ændringer i et byggeprojekt, kan give udfordringer for både kvaliteten, tiden og økonomien. Derfor er der i det nye AB18 system indført nye bestemmelser om ændringer, hvor det vigtigste er at der skal meldes ændringer ind hurtigst muligt, og at bygherren skal føre en ændringslog, som dokumenterer ændringer, krav, anmodninger og meddelelser. Det skal selvfølgelig gøres digitalt, f.eks. i form af et dashboard ovenpå data, fra de tekniske forespørgsler/Requests For Information (RFI), samt de aftalte ændringer.
- Ændringer som indarbejdes i 4D/5D BIM giver et bedre overblik over konsekvenser for projektets økonomi og tidsplan.
Opmærksomhedspunkter
- Mange små ændringer kan hurtigt vokse til større summer, og derfor er en løbende registrering og godkendelse bedre, end at “samle sammen” under en bestemt beløbsgrænse, som man traditionelt har gjort “på papir”, og som der stadig er lagt op til i AB18.
- Ændringer bør være sporbare i forhold til tekniske forspørgsler/Requests For Information, RFIer. Der bør være tale om to forskellige workflows, hvor tekniske forespørgsler besvares først, og kun de egentlige ændringer går videre til næste workflow, med godkendelse af økonomiske og tidsmæssige konsekvenser.
Lovgivning:
- Ingen direkte lovgivning.
Aftalegrundlag:
Internationale standarder:
- Ingen direkte relaterede standarder
Teknisk fælleseje:
Tjekliste
Udbudstekster, eksempler
Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.
Ændringer, udbudstekster fra case DTU 310:
Bilag ”Særlige betingelser Ændringer.” afsnit 1.4:
DTUs udsendelse af revideret projektmateriale er ikke at betragte som en skriftlig aftale om ændringer.
Frist for fremsættelse af krav som følge af ændringer og afvisning af sådanne krav
Entreprenøren skal fremsætte krav om betaling som følge af ændringer i arbejdernes art og omfang senest 20 kalenderdage efter, at entreprenøren konstaterede eller burde have konstateret, at der var tale om en ændring i arbejdernes art og omfang. Overholdes denne frist ikke, er entreprenøren ikke berettiget til at kræve betaling for det pågældende arbejde som ekstraarbejde (præklusion) og er ej heller berettiget til tidsfristforlængelse som følge deraf.
Aftalesedler
Uagtet om ekstraarbejder udføres i regning eller om parterne aftaler en fast pris (evt. beregnet på baggrund af enhedspriser) skal Entreprenøren anvende DTU’s skabelon til aftalesedler, idet aftalesedler nummereres fortløbende.