Kvalitetssikring, mangler og digital aflevering
[av_breadcrumbs]
Værdien af at stille krav:
- Det giver værdi at stille krav, om en samlet datastruktur for kvalitetssikring i udførelsen, mangelregistrering og digital aflevering, fordi en samlet datastruktur giver overblik og sparer tid. Dette, da det er de samme bygningsdele og tekniske systemer der skal bruges informationer om, og derfor letter det arbejdsgangene, når alle involverede kan bruge samme datastruktur, selvom den er sat op i forskellige software.
- Entreprenørernes kvalitetssikring, er datasæt som ofte overlapper med det, der skal afleveres i den digitale aflevering til driften, fx. komponentlister. Derfor bør data kunne flyttes og genbruges så nemt som muligt.
- Mangelregistrering er en vigtig del af gennemførelsen af et byggeprojekt, og en brugervenlig digital mangelregistering –og færdigmelding kan spare megen tid. Desuden er data om mangler vigtige for 1 og 5 års eftersyn og den efterfølgende drift og vedligeholdelse.
- Digital aflevering skal modsvare driftorganisationens behov for data og sikre, at der derudover ligger et samlet “som udført” materiale, til brug for fremtidige ombygninger.
Opmærksomhedspunkter
- Performancetests kan erstatte en del af “Commisioning” arbejdet.
- BAS programmeringen er også en datastruktur. Det er vigtigt at få den afstemt med projektets datastruktur.
- Digital aflevering bliver ofte forsømt, fordi kravene er uklare, og projektorganisationen er “kørt træt”. Det er meget vigtigt at bygherren er i stand til at beskrive nødvendigheden og omfanget af den digitale aflevering klart og tydeligt, både i udbuddet og undervejs.
- Ansvaret for leverancen placeres der hvor opgaven løses bedst, og bygherren må holde et vågent øje med at det ikke forskubber sig i arbejdsbeskrivelser mv.
- Bygherren bør ikke stille krav om indlæsning eller indtastning af data til drift i en Facility Manangement (FM) software, medmindre omfanget kan beskrives og prissættes.
- COBie kan anvendes som udveklingsformat mellem BIM software, software til digital aflevering og FM software.
- Digital aflevering dækker både data til drift og ”som udført” dokumentation. Data til drift kan afgrænses til data om de bygningsdele og tekniske systemer, der skal efterses eller vedligeholdes årligt, eller i længere intervaller indenfor garantiperioden. Data til drift vil derfor være en delmængde af ”som udført” dokumentationen.
- CE mærkning bliver digital indenfor de næste år. Det vil sige at dokumentationen kan afleveres som data istedet for prosa tekst. Der er CEN standarder på vej på området.
- Der er megen buzz omkring begrebet “Digital Twin”, men her bør bygherrer og driftorganisationer slå koldt vand i blodet. Ofte er der kun behov for data, for de bygningsdele og tekniske systemer, som der skal udføres vedligeholdelse på. Desuden skal man gøre sig klart at data også skal vedligeholdes. En komplet digital tvilling er altså hverken realistisk eller ønskelig.
- I november 2019 udkom Trafik,- Bygge og Boligstyrelsen med en rpport om bedre drift gennem digitalisering – hent den HER
Lovgivning:
- IKT bekendtgørelserne nr. 118 og 119 af 2013, Krav til digital aflevering i §10, og digital mangelregistrering i § 11
- Bekendtgørelse om kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri nr 773 af 2011
- Bekendtgørelse om kvalitet, OPP og totaløkonomi i offentligt byggeri nr. 1179 af 2013
Aftalegrundlag:
Internationale standarder:
Teknisk fælleseje:
Tjekliste for kvalitetssikring
Tjekliste for mangelregistrering
Tjekliste for digital aflevering
Udbudstekster, eksempler
Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.
Kvalitetssikring, mangler og digital aflevering, udbudstekster fra case DTU 310:
IKT specifikation, afsnit 5.1 stk 1:
IKT lederens ydelser
På baggrund af møde med bygherre, udarbejde og vedligeholde projektspecifik IKT-4.0 Afleveringsspecifikation.
Afleveringsspecifikationen skal redegøre for de processer og tekniske rammer projeket skal gennemføre i den digitale aflevering med udgangspunkt i krav DTU IKT-2.0 standard.
Indsamle, kvalitetssikre og aflevere digital D&V information og driftsmodeller. Tidsfrister skal indarbejdes i hovedtidsplanen.
IKT specifikation, afsnit 5.2 stk 1, 2 og 3:
Der skal anvendes et fælles værktøj til digitale mangellister i forbindelse med tilsyn og mangelgennemgange.
Procesdokumentation og kvalitetssikring uploades til projektweb. Tidsfrister skal indarbejdes i hovedtidsplanen.
”Som Udført” modeller og dokumentation skal afleveres digitalt i forbindelse med afslutning/færdigmelding af de enkelte fagentrepriser i byggeriet i ”Som Udført” niveau 3 (Danske ARK og FRIs ydelsesbeskrivelse)
Bemærkninger
Der er tale om mindst tre datasæt i det ovenstående, nemlig et for indtastning i en bygningsdelsoversigt, som DTU IKT-2.0 standard henviser til, samt et datasæt for entreprenørens egen kvalitetssikring og mangelregistreringen. Dertil kommer ”Som Udført” modeller og tegninger. Det understreger behovet for at bruge en fælles datamodel.