• Økonomi

Enorme summer investeres i byggeriet hvert år. Bygherreforeningens medlemmer alene bygger årligt for mere end 50 mia. kr. De store summer skal skabe værdi – ikke blot for bygherrerne, men også for brugere, naboer og samfund. Derfor er der et naturligt samfundsøkonomisk hensyn, der skal tages hver gang en bygning skal rejses.

Byggeri skaber værdi

Det særlige ved bygge- og anlægsopgaver er, at de afgørende beslutninger oftest skal træffes på et tidligt tidspunkt, hvor data og informationer om opgaven er stærkt begrænsede. Typisk skal der fastlægges et budget for byggeriet i forbindelse med igangsætningen, hvor der endnu kun er foretaget indledende analyser.

Det er afgørende for alle parter at nå i mål med projekterne til den aftale tid, kvalitet og økonomi. Alligevel sker det, at projekter afleveres med mangler, tager længere tid eller bliver dyrere end budgetteret. Til stor frustration for bygherrer og samfund.

Bygherreforeningen arbejder på flere projekter, der giver inspiration til tidlig budgetplanlægning, risikostyring og business cases for byggeprojektet. Derudover tilbyder foreningen kurser og seminarer, der giver vejledninger og råd til at styre økonomien.

På denne side finder du både værktøjer og inspiration til bygherrernes arbejde med økonomi.

projektchef
Rolf Simonsen

rs@bygherreforeningen.dk

Hvis du vil vide mere om Bygherreforeningens indsatser i forhold til økonomi, kan du kontakte Rolf Simonsen.

Kurser og arrangementer om økonomi

Drift - København

Økonomistyring for bygherrer

Få inspiration til, hvordan du som bygherre kan etablere en god form for økonomistyring og risikohåndtering allerede tidligt i processen og følge op på denne undervejs i byggeprojektet. Seminaret tager…

Kompetenceudvikling - København

Bygherrernes Projektlederuddannelse

Projektlederuddannelsen er direkte målrettet de udfordringer, du som proces- og projektleder står over for på et byggeprojekt. Uddannelsen udbydes i samarbejde med Implement Consulting Group.

Kompetenceudvikling - København

Bygherrernes projektlederuddannelse Del 1: Projekt- og procesledelse

Projektlederuddannelsen er direkte målrettet de udfordringer, du som projektleder står over for på et byggeprojekt. Uddannelsens første del fokuserer på projekt- og procesledelse i byggeriet gennem konkrete projektledelsesmodeller og styringsværktøjer.