Byggeprogram: Hvad er din rolle som bygherre?

Har de projekter, der nu fremrykkes, ligget på hylden et stykke tid, er det en god idé lige at genbesøge byggeprogrammet og forholde sig til bygherrens rolle efter det nye AB-system, opdaterede ydelsesbeskrivelser og de seneste (politisk) vedtagne bæredygtighedsstrategier. Uanset om man anvender bygherrerådgivning i projekterne er der god inspiration at hente i YBB19.

Du kan også tilmelde dig et kursus i de nye ydelsesbeskrivelser:

Bedre velfærdsbyggeri: Hvordan understøtter du den offentlige service?

Størstedelen af de fremrykkede projekter vil være i relation til landets velfærdsinstitutioner. Lige fra skoler og plejeboliger til idrætsfaciliteter og sundhedshuse. Disse projekter er kendetegnet ved et væld af interessenter som brugere, pårørende, politikere og fagforvaltninger med vidt forskellige ønsker. Den kommunale bygherre har opgaven med at få enderne til at mødes og sikre at byggeriet tilgodeser mange hensyn og interesser på en gang. Du kan finde inspiration til, hvordan du sikrer fremdrift i dit byggeprojekt trods mange forskellige modsatretterede interesser i vores guide: Sådan sikrer du manøvrerum i dit byggeprojekt.

Arbejdsmiljø: Hvordan reducerer du risikoen for smitte?

Risikoen for smitte fra coronavirus vil givetvis vare ved længe endnu. Derfor er det væsentligt, at du tager initiativ til at reducere muligheden for smittespredning på dine byggeprojekter ved at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Derudover har Bygherreforeningen et COVID-19-område på hjemmesiden, hvor du løbende kan orientere dig i seneste nyt og finde gode råd fra andre bygherrer til håndtering af situationen.