• Hjælp til flere praktikpladser på store byggerier

Byg med unge-alliancen er et projekt som sigter på at skaffe flere elever og lærlinge på de store byggeprojekter. Det er placeret under Videncentret for Praktikpladser til Unge på Store byggerier som har fået 4,5 mio. kr. til indsatsen. Indsatsen kører i første omgang til udgangen af marts 2021.

Der mangler arbejdskraft i byggeriet. Og desværre uddannes i dag også for få unge til at dække fremtidens behov for faglært arbejdskraft. Ifølge Danske Regioners prognose vil der alene i 2025 mangle omkring 70.000 faglærte i Danmark. Mange af dem vil mangle i byggeriet, hvilket på sigt vil skabe store udfordringer for branchen og have negativ indflydelse på samfundsudviklingen.

På vegne af vores medlemmer er det derfor naturligt, at landets bygherrer tager et øget samfundsansvar og arbejder på, at der kommer flere veluddannede håndværkere ind i byggeriet. Derfor har Bygherreforeningen med støtte fra Grundejernes Investeringsfond, Region Sjælland og Region Hovedstaden startet “Byg med unge alliancen.” Her igangsættes en række aktiviteter, som støtter bygherrerne i at der kommer flere praktikpladser på de store byggeprojekter og der dermed uddannes flere faglærte i byggeriet.

Hjælp og inspiration

I projektet “Byg med unge-alliancen” kan Bygherreforeningen tilbyde landets store bygherrer et partnerskab, som sikre flere praktikpladser på de store byggeprojekter. I samarbejdet kan vi bl.a. guide og vejlede bygherrerne inde for følgende områder:

• Udformning af krav eller ønsker til entreprenører om praktikpladser på byggeriet i udbudsmaterialet
  • Overvejelser vedrørende estimering af mulige praktikpladser, herunder identificering af hvilke entrepriser, der er uddannelsesrelevante.
  • Dialog med entreprenører om normering af praktikpladser på deres entreprise.
  • Kommunikation med omverden om flere praktikpladser som fx brug af skilte, bannere, event og besøgsdage.
  • Dialog med entreprenør om uddannelsesgodkendelse, bemanding og rekruttering.
  • Metoder til opfølgning og monitorering af antal i uddannelse på hvert byggeri.
  • Opsamling på resultater og erfaringer relevante for fortsat indsats for flere faglærte.

Mere information og viden

Her på siden vil vi løbende udgive viden og værktøjer, som kan hjælpe både erhvervsskoler, entreprenører og bygherrer på vej til at skabe flere praktikpladser.

Ønsker du at sætte mere fart på i uddannelsen af unge mennesker på jeres byggeplads, så kontakt en af Bygherreforeningens medarbejdere på området. Vi kommer gerne ud i jeres organisation og tager et møde.

Del af større indsats

Bygherreforeningens indsats i forhold til at sikre flere faglærte i byggebranchen er en del af projektet ”Videnscenter for praktikpladser til unge på store byggerier”. Projektet er støttet af Region Hovedstaden, Region Sjælland og Grundejernes Investeringsfond og går ud på at skabe bedre dialog og samarbejde mellem ehvervsskoler, entreprenører og bygherrer således der rekrutteres flere elever til erhvervsuddannelserne og skabes flere praktikpladser på de store byggeprojekter rundt om i landet.

Projektleder
Mette Kristensen

mek@bygherreforeningen.dk

Tlf.: 2096 8403

Projektleder
Lone Thrane

lot@bygherreforeningen.dk

Tlf.: 2096 8819

Kurser og arrangementer om samfundsansvar

januar
    Bæredygtighed - København

Bygherreforeningens Nytårskur

Bygherreforeningens årlige nytårskur finder sted 10. januar 2020. Her mødes 150 ledere, beslutningstagere og meningsdannere blandt bygherrer, rådgivere og leverandører til en spændende eftermiddag med diskussion, snak og netværk.

januar
    Bæredygtighed - Aarhus

Verdensmål for begyndere

Alle brancher arbejder i øjeblikket på at leve op til de 17 verdensmål, og også bygge- og anlægssektoren er i stigende grad bevidst om sit ansvar. Men hvordan kan du…