Bliv sikker på, at der er relevante bydende til dine opgaver

I et travlt marked er der altid risiko for, at leverandørerne fravælger netop dit projekt pga. kapacitetsudfordringer. Særligt kan arbejde med at udarbejde tilbud være en flaskehals for mange leverandører i byggeriet. Ofte er opgaven koncentreret på få personer og er der spidsbelastninger, bliver der løbende sorteret i forhold til forhåndskendskab til opgaven og bygherren. Det er derfor afgørende, at du som bygherre får placeret dig centralt på leverandørernes tilbudspipeline ved bl.a. at skabe kendskab til opgaverne og sikre at de forretningsmæssigt både er relevant og spændende for de bydende.

Tre gode råd, når vi have større sikkerhed for, at relevante leverandører byder på dine opgaver:

• Undersøg potentielle bydendes kapacitet og ordrebog
  • Spørg ind til om der er ”turn-offs” i den måde du tilrettelægger udbud på
  • Scan markedet for utraditionelle bydende, hvis der er tvivl om relevante bydende i markedet