Skab overblik over konkurrencen for din portefølje

Det kan være svært at have en god fornemmelse for både kapacitet og aktuelle priser i markedet inden et eventuelt udbud. Et godt overblik mulige leverandører og priser kan være afgørende for at kunne lave en god budgettering og desuden stå med en stærk fornemmelse for prisniveauet, når de indkomne tilbud skal vurderes.

Muligheder og metoder til at lave gode markedsanalyser afhænger lidt af mængden af bygherreaktiviteter. Store bygherrer kan have stor gavn af systematisk følge prisudviklingen i egne udbud. Mindre bygherrer må derimod i højere grad ud i markedet og spørge ind til den aktuelle udvikling.

Følgende er gode råd til at få overblik over konkurrencen for din portefølje:

Store bygherre

  • Opbyg egen database/statistik på ydelser og priser
  • Følg op efter hvert udbud og hold disciplin i data
  • Hold løbende uformel kontakten med markedet
  • Følg op i markedet og spørg til baggrunden, såfremt der opleves få bydende til en opgav
  • Rådgiv dig med såkaldte “Quantaty Suveyers”, der er specialiseret i at følge markedsudviklingen.

Mindre bygherrer

  • Kontakt kolleger i andre bygherreorganisation er og spørg til deres erfaringer ift. pris og udvikling
  • Tag kontakt til potentiale tilbudsgivere og afsøg kapacitet ift. din opgave*
  • Rådgiv dig med såkaldte “Quantaty Suveyers”, der er specialiseret i at følge markedsudviklingen.

* I modsætning til hvad nogen måske tror er det ifølge udbudsloven ikke et problem for offentlige bygherre at have dialog med potentielle bydende på en opgave inden opgaven er kommet i udbud. Det må man gerne. Og det kan være en god metode til at afsøge, hvem der har lyst og mulighed for at byde ind på en eventuel prækvalifikationen. Ofte vil de bydende meget gerne have den dialog.

Se case: Markedsanalyser giver bedre tilbud hos Vejdirektoratet.