Vinder af Bygherreprisen 2019: ”Vi har fået københavnerne til at forstå, hvad det er vi laver i Aalborg” - Bygherreforeningen

11/05/2020

Sidste år vandt Himmerland Boligforening Bygherreprisen 2019 ved løfte den ellers udfordrede bydel Aalborg Øst. Den landsdækkende eksponering har givet det nordjyske boligforening vind i sejlende, og har åbnet op for nye fællesskaber og skabt stolthed iblandt medarbejderne. Nu kan alle indstille nye kandidater til prisen frem til d. 15. juni, der hylder det ansvarlige samarbejde.

Det var en stolt direktør i Himmerland Boligforening, der fik overrakt Bygherreprisen 2019 på The Plant i København. Prisen blev uddelt til det årlige Building Awards, og i samarbejde med Bygherreforeningen og Boligfonden Kuben. Den nordjyske boligforening blev hædret for at kombinere et fysisk og socialt løft af boligområdet Kildeparken og dermed skabe en helt ny fortælling om det ellers udskældte Aalborg Øst. En indsats, der senere blev kendt som Aalborgmodellen. Siden de fik overrakt prisen, har boligselskabet haft ualmindeligt meget vind i sejlene, og medarbejdertilfredsheden har ikke været til at tage fejl af.

-Sagt med en jysk beskedenhed, har prisen betydet enormt meget for os alle, fortæller direktør Ole Nielsen.

Nye fællesskaber og glade medarbejdere

Ole Nielsen, der har været direktør i boligforeningen i 17 år, har særligt kunne mærke at Bygherreprisen har åbnet op for nogle helt nye fællesskaber, som ikke har oplevet tidligere. I sidste uge kunne direktøren bl.a. annoncere, at selskabet er blevet inviteret ind som partner i GreenHub Denmark, der er et partnerskab bestående af offentlige og private aktører, som arbejder med grøn innovation, bæredygtige forretningsmodeller og storskalatest. Iblandt sidder store mastodonter som bl.a. Aalborg Universitet, Dansk Industri, Erhverv Norddanmark og Aalborg Kommune.

-Bygherreprisen har givet os landsdækkende eksponering, og det har fået københavnerne og resten af landet til at få øjnene op for hvad vi laver i Aalborg.

Udover nye fællesskaber og stor eksponering, har Ole Nielsen også oplevet at prisen har medført en fornyet glæde hos medarbejderne.

– Vi har længe syntes at det gik godt, men Bygherreprisen er en direkte anerkendelse af det, og det har jeg kunne mærke på mine medarbejdere. Der er en fornyet stolthed omkring det vi laver.

Ansvarligt samarbejde skal hyldes til efteråret

Årets bygherre skal kåres igen til Building Awards 2020, der løber af stablen til efteråret. Denne gang uddeles prisen til en bygherreorganisation eller et konkret projekt, som har demonstreret et særdeles ansvarligt samarbejde. Allerede nu kan man indstille kandidater til prisen, og kommunikationschef i Bygherreforeningen, Jesper Malm, forudser at de nominerede er nogle, der har taget særligt hånd om de udfordringer vi oplever nu i forbindelse med coronakrisen:

-Ansvarligt samarbejde er et meget aktuelt tema i byggeriet lige nu. De ukendte udfordringer stiller store krav til samarbejdets form, styrke og omfang, og det er nødvendigt, at bygherren tager et stort ansvar, hvis alle parter i byggeriet skal komme helskinnede igennem krisen. Vi håber at dem, der har haft et særligt fokus på det, bliver anerkendt for det, fortæller kommunikationschefen.

Han understreger dog, at ansvarligt samarbejde altid er vigtigt uanset om der er en krise eller ej, og opfordrer derfor til, at man også indstiller bygherreorganisationer og konkrete projekter, som har demonstreret et særligt godt og ansvarligt samarbejde med bæredygtige gevinster i miljømæssig, social eller økonomisk form. Han håber også på, at landets almene boligselskaber kan lade sig inspirerede af Himmerland Boligforenings tilgange, når de skal i gang med at renovere med midlerne fra Landsbyggefonden.

Bygherreprisen bliver uddelt til Building Awards november 2020, der bliver afholdt i Experimentarium i København. Awardshowet afholdes i samarbejde med Licitationen, og der uddeles 12 priser i alt. Der kan indstilles kandidater til Bygherreprisen ind til d. 18. august. Alle kan indstille kandidater her

For mere information, kontakt Jesper Malm, Kommunikationschef i Bygherreforeningen. Email: jm@bygherreforeningen.dk

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev