29/01/2021

Workshop om verdensmål gav aha-oplevelser

Hvordan møder vi markedet i et udbud, når vi gerne vil fremme verdensmålene? Det spørgsmål forsøger Bygherreforeningens Markedsudvalg at finde svar på. Verdensmålene er én af Bygherreforeningens mærkesager, og udvalget har igennem det sidste halve år haft dem som et fast punkt på dagsordenen. Målet er at sikre, at medlemserfaringer bliver bragt ind i arbejdet, så de råd og anbefalinger, der kommer fra udvalget, bliver konkrete og operationelle.

Bygherreforeningens Markedsudvalg er et bredt sammensat udvalg, der arbejder med emner relateret til bygherrernes indkøb, udbudsregler og forholdet mellem bygherre og marked. Torsdag i sidste uge havde udvalget en workshop om FN’s verdensmål for bæredygtighed på dagsordenen.

”Det har været en lidt tøvende start, fordi emnet er svært at få hånd om”, udtaler Bygherreforeningens direktør, Henrik L. Bang, som leder udvalgets møder. ”Der er en forventning om, at nu skal bygherrerne til at købe ind på en ny måde, men for de offentlige bygherrer, som er omfattet af udbudsreglerne, er det ikke så nemt”.

Derfor var der i torsdags arrangeret en workshop, som skulle hjælpe udvalgets medlemmerne til at tage et spadestik dybere og komme det at tage bæredygtighed alvorligt i udbudssituationen nærmere.

Velkendte udbudsformer får ny aktualitet

Som et af flere positive udbytter af workshoppen nævner Henrik L. Bang, at udvalget undervejs fik nogle aha-oplevelser og fandt nogle fælles fokusområder.

”Personligt fik jeg en aha-oplevelse, da der blev talt om sideordnede tilbud, hvor du i dit udbud beder om en pris på henholdsvis en standardløsning og en mere ambitiøs løsning. Det har den fordel, at man ikke bliver låst til en løsning. Kan man se, at merprisen for den mere ambitiøse løsning er overskuelig, så kan man vælge den. Det er en mere enkel måde at begynde at agere i det her på end for eksempel innovationspartnerskaber, som er administrativt tungere. Det er jo egentlig et velkendt redskab i værktøjskassen, men det kan være et eksempel på en oplagt form at vælge, når bygherrer skal tænke verdensmålene i forhold til udbud”.

Ifølge Henrik L. Bang har sideordnede tilbud yderligere den fordel, at man undgår faren for at lave et udbud med alt for bastante minimumskrav, hvor ingen leverandør kan løfte opgaven, eller det bliver for dyrt for bygherren at få den løst. Udvalget har også diskuteret nyere udbudsformer, som er oplagte til at få verdensmålene ind i udbuddene – principielt kan det være relevant at bruge livscyklusomkostninger (LCC) som kriterium i udbuddene. Det er en mulighed, som er beskrevet i udbudslovens §§ 166-168, men som vil kræve yderligere overvejelser at gøre operationel.

En anden gennemgående tråd i workshoppen var behovet for, at man som bygherre lærer sine samarbejdspartnere bedre at kende. Her blev markedsdialog, udbud med forhandling, innovationspartnerskaber og strategiske samarbejder fremhævet som gode veje til at etablere et tillidsbaseret samarbejde og dermed verdensmål 17 om ”Partnerskaber for handling”.

Vil række ud til andre udvalg

Planen er, at Markedsudvalget skal nå frem til en prioritering og nogle fokusområder for at komme med gode råd, anbefalinger og redskaber til, hvordan bygherrerne i højere grad kan få indarbejdet verdensmålene i udbuddene.

”Vi har sat os for, at vi vil række ud til Bæredygtighedsudvalget og Arbejdsmiljøudvalget og sige, vi ser nogle fokuspunkter her, og I arbejder med netop de områder, kan vi finde sammen om, hvordan vi kan få tingene til at fungere bedre der? Og vi vil også række ud til andre i branchen, der kan bidrage, og ad den vej forsøge at komme hurtigere frem til nogle solide anbefalinger og redskaber, som har en realistisk chance for at blive taget godt imod i branchen. For vi er afhængige af, at de, der modtager udbudsmaterialet og bliver indbudt til licitationer, kan se sig selv i det, der bliver formuleret,” slutter Henrik L. Bang.

Markedsudvalget har en ambition om at være klar med råd og anbefalinger i første halvår af 2021.

Du kan læse mere om Markedsudvalgets arbejde her.

Vil du vide mere om Bygherreforeningens arbejde med bæredygtighed og verdensmålene, så læs her.

Markedsudvalget består af følgende medlemmer:

• Mikael Kenno Fogde, Realdania By og Byg (formand)
  • Britt Engdal Hansen, Folketinget
  • Cecilie Therese Hansen, EMCON