Digitalt samarbejde
[av_breadcrumbs]
Værdien af at stille krav:
- IKT ledelse skal sikre, at det digitale samarbejde fungerer, så det understøtter de forskellige fag på projektet bedst muligt. Bygherren kan vælge at lade IKT ledelsen ligge under projekteringsledelsen, eller antage en uafhængig IKT-bygherrerådgivning til opgaven.
- Det giver værdi at projektmateriale er tilgængeligt for alle der har brug det, på en eller flere fælles projektweb, da fejl i byggeprojekter ofte skyldes manglende viden eller overblik.
- Derudover er der et væld af andre muligheder for at samarbejde digitalt, som ofte ikke udnyttes. Dette kan f.eks. være at dele og arbejde i samme dokumenter, online møder mv.
Opmærksomhedspunkter
- Det digitale samarbejde i bygningsmodeller er behandlet under digitale bygningsmodeller.
- En samlet kontrakt fjerner i sig selv ikke grænsefladeproblemer og samarbejdsvanskeligheder, men skaber en anden kontraktuel ramme omkring dem, som skjuler dem for bygherren, medmindre der er tale om en IPD lignende kontrakt.
- I en ren totalentreprise kontrakt samt i OPP kontrakter, bør bygherre begrænse sig til at stille krav om, at der skal anvendes en projektweb til samarbejdet, og at Totalentreprenøren/OPP leverandøren selv stiller den til rådighed og dermed ejer data. Bygherren bør dermed kun stille krav til selve afrapporteringen af projektet, og ikke kræve procesdokumentation udover den lovpligtige del, f.eks. kvalitetssikring og arbejdsmiljø.
- I alle andre mellemformer af totalentreprise kontrakter, bør bygherren af dokumentationshensyn have fuld adgang til de data, der ligger på projektweb. Den enkleste måde at sikre dette, er ved at stille softwaren til rådighed for totalentreprenøren, og forpligte alle under kontrakten til at bruge den.
- Det er værd at minimere e-mail-kommunikationen på projekter, fordi e-mails består af prosa tekst, der er vanskelig at søge i. Det kræver et brugervenlig projektweb som kan håndtere beskeder, og en beslutning om at holde kommunikationen der.
- Det vi i Danmark kender som “projektweb”, kaldes internationalt for “Common Data Environment, CDE”. Det kan både dække over simpel fildeling og mere avancerede løsninger, som kan håndtere kommunikationen på projektet, med beskedfunktioner og opgavetildeling, samt egentlige BIMservere.
Tjekliste for IKT ledelse
Tjekliste for projektweb
Udbudstekster, eksempler
Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.
Digitalt samarbejde, udbudstekster fra case Tønsberg projektet:
Digital Collaboration and interaction, afsnit 2.4:
BIM control, supervision and roles The TP use, as a basic principal, the current version of the role structure and definition from buildingSMART Norway. The following is according to the buildingSMART Norway standard BIM roles.
The Design and Engineering Team Information Manager has a key role is role in facilitating the management of the federated model and the production of project outputs. The information manager is also responsible for managing the operation, standards and culture of the common or collaborative data environment (CDE).
Digital Collaboration and interaction, afsnit 1.6:
Digital Collaboration Platform
In order to achieve the goals of this project – it is crucial that all parties are connected to the same digital network and collaboration data environment (CDE). The Building Commissioner (BC) will establish a digital collaboration platform, which all parties will be using. All parties shall be co-located at the Building Commissioners premises next to the building site, where the design work shall be done in the Collaboration and BIG-room. There will be established a data network – both cabled and wireless, with high speed/capacity internet lines.
The digital collaboration platform will be common for all parties, where each role has access to the necessary software and file server. The BC cooperate with Sykehusbygg HF in order to establish a project platform, and a transfer to this platform must be taken into account. Virtual Desktop Interface (VDI) may be used as the common platform.
All design and engineering work shall be done in this platform, and all files (both draft and verified) shall be saved in a data storage in this platform. The different software will use this platform in their daily work.
Collaboration basis, afsnit 4.2:
Other methods and tools
In addition to Target Value Design, several other methods and tools will be applied in the project. How, and to what extent they will be included in the project, will be decided early in Collaboration 1:
3/4/5/D BIM
VDC/ICE (design process)
Big Room
Synchro (4D presentation)
A3 Process & Reporting
Value Stream Mapping
Target Value Design
Last Planner
Master Scheduling
Phase Planning
Look-ahead/Constraint Planning
Pull Planning
Reliable Promising/PPC
Continuous Improvement/Plus-Delta.
Cost: ISY
Room and function database: dRofus