• Om Bygherreforeningen

Vi samler dem, der bygger fremtiden

Netværk, indflydelse og udvikling for professionelle bygherrer

Bygherreforeningen er interesseorganisationen for professionelle bygherrer i Danmark og som aktiv partner i byggeriet opfylder Bygherreforeningen målsætningerne gennem dialog og samarbejde med andre interesseorganisationer, offentlige styrelser, ministerier og brugere.

Bygherreforeningen har knapt 150 offentlige, almene og private medlemmer, hvis medarbejdere omfatter mere end 1.400 af byggeriets vigtigste beslutningstagere.

Vi spiller en central rolle i byggeriet og arbejder for at fremme byggeriets udvikling samt at varetage bygherrernes interesser både politisk og på tværs af byggebranchen. Vi ønsker at påtage os et ansvar for udviklingen i en branche, som spiller en afgørende rolle i det danske samfund. Bl.a. i forhold til økonomi, beskæftigelse, miljø og sundhed.

Her følger nogle nøgletal:

Afgørende økonomisk betydning
Bygningsejere og bygherrerne har afgørende indflydelse på beskæftigelse og økonomi. Alene i 2017 blev der igangsat bygge- og anlægsprojekter for mere end 218 mia. kr., hvoraf de professionelle bygherrer stod for ca. halvdelen af projektsummen. Aktiviteterne udgør 5-8 % af landets BNP, og bygninger og infrastruktur udgør 80 % af Danmarks nationalformue. Bygherrer og bygningsejernes projekter beskæftiger ca. 260.000 personer. Det svarer til ca. 10 % af beskæftigelsen i Danmark.

Stor indvirkning på miljø og klima
Byggeriet er en vigtig del af løsningen på mange af Danmarks og verdens udfordringer i dag og i fremtiden. Bl.a. i forhold til at håndtere fremtidens klima- og ressourceudfordringer. Byggebranchen står fx. for 40 % af landets energiforbrug og producerer mere end en tredjedel af alt affald.

Betydning indeklima, sundhed og produktivitet
Danskerne opholder sig 90 % af tiden indendørs i de bygninger, som vores medlemmer opfører. Bygningers indretning og indeklima er afgørende for befolkningens sundhed, velbefindende og tilgængelighed. Det er rammerne for samvær og sammenhængskraft, men det er også grundlaget for bedre indlæring i skolerne og øget produktivitet på arbejdspladsen.

Sekretariater og initiativer under Bygherreforeningen

For at udvikle viden og spille aktivt ind i samfundsdagsordener driver Bygherreforneingens sekretariat en række løbende initiativer, projekter og sekretariater ved siden af at servicere foreningens medlemmer. Disse skaber en god faglig synergi til foreningens øvrige aktiviteter og understøtter medlemmernes interesser.

Lige nu driver vi følgende indsatser:

Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar (FBSA)

Foreningen arbejder for at hele ejendoms-, bygge- og anlægsbranchen tager et større socialt ansvar. Det handler om, at de forskellige aktører i højere grad skal gøre bæredygtige løsninger, ordentlige arbejdsforhold, uddannelsesmuligheder og forretning til fundamentet for sund konkurrence i hele branchen. Foreningen formidler relevant viden, udvikler nye værktøjer og understøtter udvekslingen af gode erfaringer og medlemmerne består af bygherre, rådgivere, entreprenører og materialeleverandører.

Kontaktperson: Vicedirektør Hanne Ullum

Værdibyg

Værdibyg er et udviklingsprogram, der siden 2007 har samlet hele byggeriets værdikæde om løsninger på en række udfordringer i branchen med bl.a. værditab i byggeprocessen. Værdibygs hovedfokus er at involvere byggeriets praktikere på tværs af byggeriets værdikæde for at finde de gode løsninger og anbefalinger til en fælles og værdiskabende byggeproces. Anbefalingerne udgives som vejledninger og med byggeriets brancheorganisationer som samlet afsender og får derigennem status som fælles best practice. Det er BAT-Kartellet, Bygherreforeningen, Dansk Byggeri, Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og TEKNIQ som står bag Værdibyg.

Kontaktperson: Sekretariatschef Rolf Simonsen

Renovering på dagsordenen

Nybyggeriet har traditionelt fået mest opmærksomhed, når det gælder brancheudvikling, uddannelse og rammevilkår. Det på trods af at omsætningen inden for renovering er mere end dobbelt så stor som i nybyggeriet. Med det partnerdrevne initiativ Renovering på dagsordenen samarbejder 12 af byggeriet centrale organisationer om at sætte renovering på dagsordenen overfor offentligheden, politikere og byggebranchen. Siden 2011 er der i regi af projektet blevet udarbejdet analyser, hvidbøger og rapporter, arrangeret konferencer, seminarer, workshops og dialogmøder, skrevet debatindlæg og lavet politisk interessevaretagelse.  Desuden driver initiativet en fælles blog www.renoveringpaadagsordenen.dk, hvor branchen kan dele viden og erfaringer vedrørende emner, der er relevant for renovering.

Kontaktperson: Projektchef Graves Simonsen

Lean Construction DK

Lean Construction – DK arbejder med at udbrede og implementere leanprincipperne i dansk byggeri og udbrede både danske og internationale erfaringer om den trimmede byggeproces. Foreningen består af en lang række aktører fra branchen og medlemmerne tæller både store og små virksomheder og aktører fra bygherrer, rådgivere, entreprenører, leverandører, producenter, brancheorganisationer og uddannelsesinstitutioner. Foreningen udarbejder vejledninger og kurser om forbedring af produktivitet og samarbejde foruden medlemsmøder om aktuelle problemstillinger og udfordringer i byggeprocessen.

Kontaktperson: projektmedarbejder Carl Johan Fokdal Christensen

Bygherreforeningens formål

Foreningens formål er at fremme en positiv, samfundsansvarlig udvikling i dansk byggeri, herunder en forbedring af arkitektur, kvalitet og produktivitet i bygge- og anlægssektoren som en væsentlig stemme.

Derudover skal Bygherreforeningen:

• Være forum for drøftelser, formulering og formidling af professionelle danske bygherres fælles holdninger med henblik på at varetage bygherrernes interesser
  • Øve indflydelse på byggeriets rammebetingelser gennem saglig dialog, aktiv deltagelse og samarbejde
  • Etablere og fremme en systematisk erfaringsudveksling mellem medlemmerne
  • Medvirke til udvikling af ny viden og værktøjer til støtte for medlemmernes arbejde
  • Sikre tilbud til faglig udvikling og vedligehold til ansatte hos medlemmerne

Værdigrundlag

Bygherreforeningen fremmer udviklingen i byggeriet med hensyn til arkitektur, kvalitet og produktivitet til gavn for det danske samfund og præger samfundsdebatten som en væsentlig stemme.

Bygherreforeningen er en uundværlig samarbejdspartner for byggeriets interessenter, og bidrager med en høj grad af troværdighed til at balancere interesserne mellem de som producerer og de som anvender byggeri og infrastruktur.

Foreningen arbejder for at professionalisere de danske bygherrer og for at fremme forståelsen for bygherrernes rolle og betydning. Medlemmer af foreningen respekteres som professionelle, kompetente og ansvarlige i konkrete projekter og i samfundet generelt.

Historie og vedtægter

Bygherreforeningen blev stiftet den 17. juni 1999 af 28 store danske bygherrer. Foreningen skulle repræsentere alle typer bygherrer og bygherreinteresser og skabe en mere markant profil for den professionelle bygherre. Man ønskede et fælles forum for bygherrerne, der kunne matche den velorganiserede rådgiver- og entreprenørside og sætte fokus på bygherrernes fælles behov. Bygherrerne fik med Bygherreforeningen et forum til sparring og udveksling af erfaringer, hvor den bredt sammensatte medlemskreds af forskellige bygherretyper skabte god dynamik og grundige diskussioner af aktuelle emner.

Bestyrelse

Bygherreforeningens bestyrelse har det overordnede ansvar for foreningens virke. Bestyrelsen behandler ansøgninger fra nye medlemmer om medlemskab og iværksætter nye initiativer, nedsætter udvalg samt udtaler sig om aktuelle emner mv. Bestyrelsen er ansvarlig for at udstikke linjerne for sekretariatets drift.

Bestyrelsen består af 9 medlemmer og op til to suppleanter. Bestyrelsen vælges på foreningens årsmøde blandt medarbejdere hos medlemmerne. Den er sammensat, så den afspejler de forskellige typer af bygherrer i medlemskredsen.

Der afholdes bestyrelsesmøder cirka seks gange om året.

Bestyrelsens sammensætning

Byggedirektør Rolf Andersson, KAB

Næstformand
Kontorchef Bo Tarp, Vejdirektoratet