• Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv
Bygherreforeningen
  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen
  • Søg
  • Menu

Ændringer

Du er her: Start / Digitaliseringsguiden / Seperate kontrakter / Ændringer

Værdien af at stille krav:

  • Ændringer i et byggeprojekt, kan give udfordringer for både kvaliteten, tiden og økonomien. Derfor er der i det nye AB18 system indført nye bestemmelser om ændringer, hvor det vigtigste er at der skal meldes ændringer ind hurtigst muligt, og at bygherren skal føre en ændringslog, som dokumenterer ændringer, krav, anmodninger og meddelelser. Det skal selvfølgelig gøres digitalt, f.eks. i form af et dashboard ovenpå data, fra de tekniske forespørgsler/Requests For Information (RFI), samt de aftalte ændringer.
  • Ændringer som indarbejdes i 4D/5D BIM giver et bedre overblik over konsekvenser for projektets økonomi og tidsplan.

Opmærksomhedspunkter

  • Mange små ændringer kan hurtigt vokse til større summer, og derfor er en løbende registrering og godkendelse bedre, end at “samle sammen” under en bestemt beløbsgrænse, som man traditionelt har gjort “på papir”, og som der stadig er lagt op til i AB18.
  • Ændringer bør være sporbare i forhold til tekniske forspørgsler/Requests For Information, RFIer. Der bør være tale om to forskellige workflows, hvor tekniske forespørgsler besvares først, og kun de egentlige ændringer går videre til næste workflow, med godkendelse af økonomiske og tidsmæssige konsekvenser.
Lovgivning:
  • Ingen direkte lovgivning. 
Aftalegrundlag:
  • AB18 , §23 mfl.
  • ABR18
  • YBL2018
Internationale standarder:
  • Ingen direkte relaterede standarder
Teknisk fælleseje:
  • IKT specifikation 
Tjekliste
  • Har I defineret en datamodel, som ændringerne kan "hægtes op på"?
  • Har i taget stilling til hvilken software I vil bruge til registreringen af ændringer?
  • Har I taget stilling til hvordan i får data ud af softwaren igen?
  • Er softwaren brugervenlig?
  • Har softwaren de nødvendige workflows og kontroller?
  • Har I taget stilling til hvordan Tekniske Forespørgsler (Requests for Information) bliver til ændringer, herunder de digitale workflows?
  • Har I taget stilling til hvordan der administreres risici og reserver (uforudseelige udgifter) på projektet? Det skal hænge sammen med ændringerne. Dvs. at softwares skal udveksle data.
  • Har I stillet krav til hvem der koordinerer ændringer og retter i de digitale bygningsmodeller og tilhørende tegninger, og hvor ofte det skal ske?
Udbudstekster, eksempler

Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.

Ændringer, udbudstekster fra case DTU 310:

Bilag ”Særlige betingelser Ændringer.” afsnit 1.4:
DTUs udsendelse af revideret projektmateriale er ikke at betragte som en skriftlig aftale om ændringer.

Frist for fremsættelse af krav som følge af ændringer og afvisning af sådanne krav
Entreprenøren skal fremsætte krav om betaling som følge af ændringer i arbejdernes art og omfang senest 20 kalenderdage efter, at entreprenøren konstaterede eller burde have konstateret, at der var tale om en ændring i arbejdernes art og omfang. Overholdes denne frist ikke, er entreprenøren ikke berettiget til at kræve betaling for det pågældende arbejde som ekstraarbejde (præklusion) og er ej heller berettiget til tidsfristforlængelse som følge deraf.

Aftalesedler
Uagtet om ekstraarbejder udføres i regning eller om parterne aftaler en fast pris (evt. beregnet på baggrund af enhedspriser) skal Entreprenøren anvende DTU’s skabelon til aftalesedler, idet aftalesedler nummereres fortløbende.

Tjeklister til digitale krav

Seperate kontrakter
Datamodel
Digitalt samarbejde
Digitale bygningsmodeller
Bæredygtighed
Digitalt udbud
Mængder
Ændringer
Kvalitetssikring, mangler og digital aflevering

Om Bygherreforeningen

Bygherreforeningen er interesseorganisationen for professionelle bygherrer i Danmark. Som aktiv partner i byggeriet påvirker foreningen rammerne gennem dialog og samarbejde med andre interesseorganisationer, offentlige styrelser, ministerier og brugere.

Bygherreforeningen virker for en udvikling indenfor byggeret og fokuserer især på brugernes behov og ønsker i processen omkring bygge- og anlægsarbejder.

Om Bygherreforeningen
Om Medlemskab

Genveje

  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen

Om Bygherreforeningen

  • Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv

Kontakt

Bygherreforeningen
BLOX, Bryghuspladsen 8
Indgang C, 3. sal
1473 København K
Telefon: 7020 0071
info@bygherreforeningen.dk

Sociale medier

Facebook Linkedin Twitter
Copyright Bygherreforeningen 2019 © Produced by KathArt Interactive - Alle billedrettigheder: Kontraframe
Scroll to top
Vi benytter cookies.
OK
Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.