Indstilling til Bygherreprisen 2024 - Bygherreforeningen
  • Hvem skal vinde Bygherreprisen 2024?

Det kan du være med til at bestemme ved at indstille den eller de kandidater, som du mener har fortjent denne særlig hæder for deres indsats som bygherrer.

Bygherreprisen 2024

Bygherren har i dagens Danmark en enorm indflydelse på, hvordan fremtidens Danmark ser ud. Fra bygningens konstruktion og design til hvordan bygninger spiller sammen med det omkringliggende bymiljø og lokalbefolkning. Med Boligfonden Kuben i spidsen ligger Bygherreprisen 2024 vægt på en eksperimenterende og nytænkende bygherre.

Vinderen vælges ud fra tre primære kriterier:

• Den eksperimenterende og nytænkende bygherre: Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Det eksperimentelle kan være på byggeriet og dens funktioner. Men det kan også være på processer, materialer, teknologi, ledelse, strategi eller forretningsmodeller. Bygherrens tilgang skal naturligvis pege fremad og bidrage konstruktivt i forhold til at skabe forståelser eller muligheder i fremtidens bæredygtige samfund. Vi leder således efter bygherrer der f.eks. har arbejdet med biogene materialer, nye boligformer, skalering af bæredygtighedskoncepter, sikring mod klimasikring, transformationer eller noget helt andet.
  • Bygherreaftryk: Årets bygherre skal levere et stærkt aftryk i sine byggerier og have sat sin egen retning for byggeriet og for sin bygherreorganisation. Det kan eksempelvis komme til udtryk i en klar vision, organisering, porteføljestyring eller strategi ligesom det kan vises ved at bygherren har bidraget ekstraordinært i forhold til at sætte sine kompetence eller ressourcer i spil. Bygherreaftrykket skal rumme et element af nytænkning eller på anden måde have rykket ved gængse grænser eller opfattelser af, hvordan tingene kan gribes an, og hvad der ligger inden for bygherrens sfære.
  • Værdi for omverdenen: Årets bygherre skal være brugerorienteret og skal gennem sin indsats have skabt merværdi for det omkringliggende samfund. Der skal være integreret flere formål og bundlinjer i byggeproces såvel som resultat, hvor sociale eller miljømæssige hensyn tænkes ind sammen med det økonomiske. Projektet og bygherreindsatsen skal skabe merværdi for brugere og omverden, og bygherren skal fungere som vejviser mod en mere bæredygtig og ansvarlig byggebranche samt inspirere andre bygherrer til at fremme en positiv udvikling i samfundet.

Indstil din kandidat til Bygherreprisen 2024 i formularen eller klik på “Send os et tip” herunder frem til den 13. juni.

Lynindstil en bygherre

Send os et tip om en bygherre som du gerne vil nominere til årets Bygherrepris 2024.

kontakt
Spørgsmål?

Kontakt Sofie Meyer eller Jesper Malm hvis du vil vide mere om Bygherreprisen.

som@bygherreforeningen.dk

jm@bygherreforeningen.dk

Vinderen

Den virksomhed, organisation eller enkeltperson, som vinder Bygherreprisen vil blive hædret når vinderen kåres den 21. november 2024. Vinderen får overrakt pris og diplom på scenen til Building Awards. Vinderen af prisen vil efterfølgende være ”hovedperson” i et fagligt arrangement, hvor Årets Bygherre 2024 får mulighed for at fortælle om det projekt eller de indsatser, som har ligget til grund for udnævnelsen. Ligeledes vil årets vinder blive hyldet i diverse fagmedier og via Bygherreforeningens og Boligfonden Kubens kanaler.

Om Building Awards 2024

Building Awards 2024 afholdes den 21. november 2024, og er en festlig aften som hylder byggeriets aktører. Building Awards er et samarbejde mellem Licitationen, Bygherreforeningen, Lean Construction, Boligfonden Kuben, Dansk Arkitektur Center, Foreningen for Rådgivende Ingeniører (FRI) og Dansk Byggeri. Boligfonden Kubens Bygherrepris er en ud af flere priser. Læs mere om Building Awards på Licitationens hjemmeside.