• Bæredygtighed

Byggeriet spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling. Branchen er storforbruger af ressourcer og alt for få materialer genanvendes.

Byggeriet på vej mod bæredygtighed

For at skubbe byggeriet i en mere bæredygtig retning er der behov for mere gennemsigtighed i markedet og et øget fokus på affald. 40 procent af alt affald i Danmark er byggeaffald, men bygherrerne har svært ved at gennemskue, hvilke materialer der kan genanvendes, og hvornår de reelt set er bæredygtige.

Cirkulære processer bliver i det hele taget mere fremtrædende i de kommende år. Det samme gælder for energi, hvor særligt bygningsrenoveringer kan have en stor effekt.

Bygherreforeningen arbejder aktivt på en række indsatser, der skal fremme bæredygtighed i byggeriet. Foreningen har bl.a. lavet en hvidbog, som beskriver forskellige bæredygtighedsbegreber og certificeringsordninger. Derudover driver Bygherreforeningen en hjemmeside med gode råd til en bæredygtig håndtering af overskudsjord fra byggeprojekter.

På denne side finder du både værktøjer og inspiration til bygherrernes arbejde med bæredygtigt byggeri.

Projektchef
Graves Simonsen

gks@bygherreforeningen.dk

Hvis du vil vide mere om Bygherreforeningens indsatser på bæredygtighedsområdet, kan du kontakte Graves Simonsen.

Kurser og arrangementer om bæredygtighed