I Holstebro skaber kulturen fleksible rammer
SOSU MV
Da SOSU MV fik deres egne lokaler i Holstebro, var det en kærkommen lejlighed til at skabe en skole, de kunne sætte deres eget præg på. Men hurtigt blev det tydeligt, at plads var en mangelvare. Løsningen blev et gennemgående fokus på fleksibilitet i både indretning og organisering af undervisning.
Nøgleord:
– Organisering og kultur
– Brugerinddragelse
– Pladsudfordringer
– Fleksible undervisningslokaler
På NEXT har indretningen en didaktisk funktion
NEXT
På NEXT sikrer en række strategiske pejlemærker for de fysiske rammer, at der er et fælles udtryk på tværs af 12 adresser og endnu flere uddannelser. Det skaber rammerne for at udtrykke en særlig NEXT identitet, som eleverne løbende bidrager til med både idéer og deres egne produktioner, som sætter præg på indretningen.
Nøgleord:
– Principper for design og indretning
– Sammenhænge mellem didaktik og fysiske rammer
– Synlig faglighed
– Sammenhænge mellem teori- og praksis
Styrket sammenhæng mellem fysiske rammer skaber rum til at mødes
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier breder sig over stort et campusområde og en række bygninger, der er bygget i forskellige perioder og til forskellige behov. I denne case deler skolen ud af deres erfaringer med at lægge et strategisk fundament for den løbende om- og udbygning af skolen, hvor fokus er på at skabe sammenhæng med det eksisterende campus.
Nøgleord:
– Strategi og helhedsplan
– Om- og udbygning
– Sammenhæng mellem nye og gamle bygninger
– Elevinddragelse
Forsøg med indretning og praksis fik trivslen til at stige
Rødovre Kommune: Valhøj Skole
På Valhøj Skole i Rødovre har forsøg med indretning og undervisning i eksisterende lokaler vist sig succesfulde. Erfaringerne herfra bredes ud til resten af kommunens skoler for at skabe opmærksomhed om, hvordan man kan bruge de fysiske rammer på en måde, der skaber gevinster for både trivslen og fagligheden.
Nøgleord:
– Forsøg med inventar og praksis
– Didaktik og rum i samspil
– Elev- og lærerinddragelse
Ny indretning fordrer ny praksis
Gladsaxe Kommune: Stengård Skole
Ombygningen af indskolingsområdet på Stengård Skole har givet mere åbne rum, der tilbyder forskellige muligheder for at arbejde og fordele sig i lokalerne. Den nye indretning har medført, at man i langt højere grad kan tilgodese flere elevers behov for forskellige arbejdsformer.
Nøgleord:
– Praksisforsøg
– Brugerinddragelse
– Organisering og struktur
Forandringsproces skabte udgangspunktet for Årets Skolebyggeri
Haderslev Kommune: Erlev Skole
I Haderslev Kommune har man lagt stor vægt på at sikre en god beslutningsproces og styring af byggeprojektet af den nye Erlev Skole. Skolen er blevet til på baggrund af en lang inddragelsesproces, hvor skolens brugere har fået lov til at tage del i og følge udformningen af den nye skole.
Nøgleord:
– Beslutningsprocesser og projektstyring
– Brugerinddragelse
– Forandringsproces
Strategi for skolebyggeri testes i praksis
Gladsaxe Kommune: Stengård Skole
Renoveringen af Stengård Skole er første projekt i Gladsaxe Kommune, som tager afsæt i en overordnet politisk strategi om læring, “Fremtidens skole”, der skal testes af i hele kommunen gennem en række praksisforsøg.
Nøgleord:
– Praksisforsøg, lærerinddragelse og projektambassadører
– Brugerinddragelse
– Håndtering af overordnet politisk formuleret strategi
– Inventarudfordringer
Fokus på ibrugtagning er nødvendigt
Aarhus Kommune: Børneby Langenæs
Der er tale om en tilbygning til Læssøesgadeskolen som består af en ny indskolingsbygning, der kobles sammen med en daginstitution, for at opnå både økonomiske, driftsmæssige og pædagogiske fordele.
Nøgleord:
– Tilbygning af indskoling og daginstitution
– Mindre klasselokaler, større faglokaler og fællesarealer
– Indeklimaambassadører
– Ibrugtagning og ibrugtagningsudfordringer
Aktivering af fællesarealer skaber værdi
Københavns Kommune: Katrinedals Skole
Skolen er blevet udvidet og har fået en ny udskolingsafdeling. Fokus har bl.a. været på at optimere brugen af fællesområder og gangarealer, og på at skabe fleksible lokaler til fremtidens behov bl.a. gennem fagligt kodede lokaler.
Nøgleord:
– Fællesområder og gangarealer
– Faglokaler og stamlokaler
– Skofrit område