Aftaler omkring det pædagogiske personales tilstedeværelse og forberedelse løses forskelligt fra skole til skole. Når I arbejder med personalerum og arbejdspladser på skolen, kan I have gavn af at undersøge og afdække aftaler, organisering og behov på jeres skole.
Med lov 409 fra 2014 blev kravene om lærernes tilstedeværelse på skolen ændret. Kommunerne kunne nu forvente lærernes fulde tilstedeværelse på skolen i arbejdstiden, mod en tidligere grad af selvbestemmelse for den enkelte. Siden er kravene lempet igen og udlagt til lokale aftaler. Men diskussionen omkring tilstedeværelse, og de længere skoledage, der fulgte med folkeskolereformen i 2014, har siden henledt opmærksomhed på behovet for plads til forberedelse for den enkelte lærer på skolen.
Derfor bør I overveje, hvor stort behovet for arbejdspladser på skolen er. Det kan være, at det ikke er nødvendigt med én lærer, ét skrivebord, én computer. I stedet kan det være, at I kan skabe plads til loungeområder eller forskellige forberedelsesområder, hvis flere lærere kan dele skrivebord. Ligesom I også bør tage stilling til, hvor meget plads I reelt har behov for til undervisningsmaterialer, bøger etc.