Landets skoler er et centralt omdrejningspunkt for mange lokale aktiviteter. Folkeoplysningsloven lægger op til en balance mellem skole og fritidsbrugere, og foreningsaktiviteter har tit sin begyndelse i en skole og/eller udfolder sig i skolens bygninger. Skolen kan således betragtes som en form for kommunalt fælleshus, hvor børn og unge skal trives og lære, men også hvor en vigtig del af vores kulturelle liv udspiller sig.
Derfor bør I overveje, hvad skolens rammer kan gøre for lokalsamfundet, når I bygger eller renoverer en skole, fx ved at understøtte idrætsforeninger, aftenskole, folkebibliotek, forsamlingshus, udearealer og meget andet. Det kræver imidlertid en grundig analyse af, hvilke behov, der findes i lokalsamfundet, hvordan skolen kan understøtte dem, og hvordan I skaber de bedst mulige adgangsforhold. For at sikre, at skolen bliver et aktiv for det omkringliggende samfund, er det vigtigt, at I gør jer disse overvejelser. Dermed kan de indtænkes fra projektets begyndelse og anvendes som rettesnor, når I senere i processen skal til at organisere skolens funktioner og indrette dens rum.