Den pædagogik og didaktik, I ønsker praktiseret, bliver afgørende for de fysiske rammer på den skole i bygger eller ombygger nu. Men historisk set overlever de fysiske rammer den udvikling, der sker inden for pædagogik og didaktik. Derfor kan det være en udfordring, hvis de fysiske rammer er for tydeligt designet i en særlig pædagogisk eller didaktisk retning, og dermed ikke kan rumme forandringerne.
I kan derfor overveje, hvordan I kan skabe nogle fysiske rammer, der både rummer den pædagogik og didaktik, I ønsker nu, men som også kan være aktuel for jer om ti år. Skolebygninger skal være solide og nemme at vedligeholde. Samtidig skal de tilgodese pædagogik, fleksibilitet, arbejds- og undervisningsmiljø i forhold til en både motiverende og varierende undervisning og et godt indeklima i forhold til støj, luftkvalitet, dagslys osv.
Ønsket om forandring i den pædagogiske og didaktiske praksis sker ofte, når der renoveres eller bygges en skole. Ønsket kan komme fra skolens ledelse og medarbejdere, kommunens fagforvaltning, eller som en beslutning fra politisk niveau. Derfor skal I forberede jer på, hvad disse ønsker kan betyde for skolens rammer og for hverdagen i skolen på både kort og langt sigte.