Lokaler med faglig kodning
En mulighed er også at indrette lokaler med faglig kodning og have fx matematiklokaler, sproglokaler osv. frem for lokaler som tilhører en enkelt klasse. For at forme og indrette lokalerne mest hensigtsmæssigt kan det være en fordel at gå i dialog med faglærerne i de enkelte fag for at få overblik over, hvilke tanker de gør sig om undervisningen. Det er særligt vigtigt at få indblik i, hvilke aktiviteter der
foregår i de forskellige fag. Især hvis der fra politisk side i kommunen lægges op til en ny didaktisk praksis fx projektorienteret undervisning. Med udgangspunkt i dialogen med lærerne og de aktiviteter, de forestiller sig at gøre brug af i undervisningen, kan I begynde at visualisere lokalerne og deres indretning. På den måde kan I skabe et lokale, hvis indretning understøtter læringen i det enkelte fag.
Behov på de enkelte klassetrin
Der kan være forskellige målsætninger og behov på skolens forskellige klassetrin. Derfor bør stamlokalerne også være så fleksible, at de kan ændre udseende og indretning i takt med elevernes alder og forandringer i pædagogisk praksis over tid. I kan også overveje, om I bør lave en hybridindretning af skolen, hvor der for nogle årgange er stamlokaler, mens der for andre er årgangsmiljøer. Elevernes behov vil
typisk ændre sig i løbet af deres skolegang. Derfor kan I overveje fx at lave stamlokaler i de yngste klassetrin og gradvist åbne lokalerne mod områder og årgangsmiljøer i takt med eleverne bliver ældre.
Forandringsproces i centrum
Hvis I vælger en flydende organisering og en organisering, som fx gør op med den traditionelle klasseinddeling, skal I være opmærksomme på, at det kan være en omvæltning for lærere og elever. Derfor bør I overveje, hvordan I kan engagere ledelse og personale i den forandringsproces, der kræves, så de kan bidrage til at motivere til forandring. Det er afgørende for elevernes tilhørsforhold – uanset om det er et lokale eller et område – at lærerne kan bidrage til at udvikle det og gøre det til et trygt ”sted” (læs mere om Pædagogik, didaktik og organisering).