BYGHERREPRISEN 2019 - Fem stærke nominerede udvalgt til besøg - Bygherreforeningen

18/09/2019

BYGHERREPRISEN 2019 – Fem stærke nominerede udvalgt til besøg

Feltet af nominerede til Bygherreprisen 2019 er nu indsnævret til fem kandidater. De udvalgte får i næste uge besøg af prisens bedømmelseskomite, som derefter skal finde de tre endelige finalister. Vinderen annonceres på Building Awards d. 7. november i København.

Det brede felt af nominerede til Bygherreprisen er nu indsnævret til fem projekter, som er udvalgt til besøg.

De fem nominerede er Himmerland Boligforening, som er indstillet for Aalborg-modellen, NREP og AG-gruppen for deres Upcycle studios og Ressourcerækkerne i Ørestaden samt Vejdirektoratet for Fjordforbindelsen i Frederikssund. Hertil kommer Roskilde Kommune Ejendomme for sin implementering af ejendomsstrategi samt DTU for deres campusstrategi og løbende evaluering af udbud.

Bygherreforeningen, som sammen med Boligfonden Kuben står bag Bygherreprisen, er glade for bredden af de udvalgte nominerede:

”Vi har fundet en bred palette af forskellige bygherreorganisationer, der hver især er kommet med nye tilgange, som kan inspirere andre,” lyder det fra Jesper Malm, kommunikationschef i Bygherreforeningen.

Prisen særlige bedømmelseskomite vil i næste uge rejse rundt til de nominerede og se de færdige projekter samt høre mere om bygherrernes arbejdsprocesser. Ud af de fem skal tre endelige finalister udpeges til Building Awards 2019.

Jesper Malm takker for alle nomineringerne og understreger, at alle har været kompetente bidrag til at sikre bedre forståelse for byggeriet som værdiskaber – især i forhold til at skabe opmærksomhed omkring bygherrens rolle som igangsætter af og ordregiver i byggeriet.

Prisen uddeles til en professionel bygherre, der er i stand til at akkumulere læring og viden fra sine projekter og omsætte den til merværdi, især til gavn for sine omgivelser. Vinderen skal desuden have sat et klart bygherreaftryk i sine projekter.

Vinderen annonceres på Building Awards d. 7. november i København. Sidste år vandt Realdania By & Byg for en stærk bygherreindsats på opførelsen af BLOX.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev