Boligselskab satser på endnu flere lærlinge i kommende udbud - Bygherreforeningen

12/04/2023

Boligselskab satser på endnu flere lærlinge i kommende udbud

I Boligselskabet Sjællands kommende udbud vil de lægge endnu mere vægt på lærlinge end hidtil. Det sker ved hjælp af en ny lærlingeklausul udarbejdet af Byggeriets Samfundsansvar samt de mange gode erfaringer med en systematisk lærlingeindsats fra deres igangværende byggerier.

I Danmarks fjerde største boligselskab, Boligselskabet Sjælland, er det af høj prioritet at uddanne lærlinge på deres mange renoveringsprojekter. Derfor indgik boligselskabet for omkring et år tilbage et samarbejde med Bygherreforeningen, der gennem en systematisk indsats understøtter at der kommer lærlinge på deres byggesager og at dem der kommer ind, ikke falder fra igen:

“Vi ønsker at tage samfundsansvar og bidrage til at der er er håndværkere nok i fremtiden. For som det ser ud nu, vil der være alt for få. Derfor er det meget væsentligt for os at uddanne netop lærlinge. Som bygherre har vi en stor indflydelse på helhedsplaner og de byggerier, vi har gang I, og det forpligter” udtaler Per Bro, byggechef i Boligselskabet Sjælland og fortsætter:

“Vi ønsker også at gøre noget godt for lokalmiljøet ved fx at få nogle unge ind og arbejde på vores byggerier, både i lommepengejobs og som lærling under uddannelse”.

Fællesskab og stolthed på hele byggepladsen

Et succesfuldt lærlingearbejde kræver interesse og vilje fra begge sider – bygherre og entreprenør. I flere af Boligselskabets byggerier har man fra byggestart i samarbejde med Bygherreforeningen haft fokus på emnet, trods de formelle juridiske dokumenter endnu var i en spæd start. Det har skabt gode muligheder for dem som almen bygherre at arbejde systematisk med at få lærlinge på byggesagen.

”På flere af vores byggesager, blandet andet i Roskilde, har vi haft mulighed for at afprøve en masse konkrete tiltag og fået italesat lærlingeindsatsen. Der har været udarbejdet en lærlingeplan, som der løbende bliver fulgt op på, der er opsat et skilt ved indgangen til byggeledelsens kontor, hvor alle lærlinge er skrevet ind med navn, og så er der gang i planlægning af en lærlingecafe, som skal samle lærlinge på tværs af virksomheder og fag, bidrage til udvikling, netværk og øget viden om hele byggeriet. Vores ønske er at det skal øge trivsel og skabe fastholdelse til gavn for alle på byggepladsen” fortæller Per Bro.

Byggechefen Per Bro fortæller desuden, at arbejdet med lærlingeindsatsen som en sidegevinst har skabt et bedre sammenhold og samarbejde på byggepladsen:

“Normalt har vi som bygherre ikke særlig meget at gøre med vores underentreprenører, og der er en tendens til, at faggrupperne ofte går for sig selv på byggepladserne. Lærlingeplanen og indsatsen i sin helhed har skabt et fællesskab og en stolthed på tværs af faggrupper, lærlinge og svende, og vi er kommet tættere på vores samarbejdspartnere. Det har påvirket samarbejdet positivt på et overordnet plan”.

Gode erfaringer skal bredes ud

Per Bros ønske er nu at få bredt de gode erfaringer ud på flere byggerier:

“Vi arbejder på at få de gode erfaringer i spil på endnu flere af vores andre byggesager” siger han og fortsætter:

“Vi har et udbud vi skal i gang med nu, og her vil vi lægge endnu mere vægt på lærlinge end tidligere. Vi vil bruge den reviderede lærlingeklausul, og vi skal have alle de gode erfaringer med. Klausulen er en god start og en god måde at få taget hul på det hele på. Med klausulen får vi det hele med, og er et godt udgangspunkt at forhandle ud fra med vores entreprenører”.

Hans råd til andre bygherrer går på at komme i gang med lærlingeindsatsen så tidligt som muligt, og allerede i udbuddet:

“Det giver en glæde og en stolthed at uddanne unge, og det skaber et godt sammenhold på byggeprojektet at samarbejde om det. Det giver på mange måder et løft til byggeprojektet”.

Ny klausul viser vejen

I forbindelse med revideringen af udbudsloven, lancerer Byggeriets Samfundsansvar nu en opdateret lærlingeklausul, der er udarbejdet i af Horten og med sparring fra Bygherreforeningen. Med den kan bygherren stille krav om måltal af lærlinge i sine kontrakter samt andre tiltag som bl.a. lærlingecafe og opstartsworkshop, som understøtter og styrker indsatsen.

“Vi har brug for flere håndværkere til den grønne omstilling. Mange af vores medlemmer har taget lærlingedagsordenen på sig, og stiller sig i spidsen for at få flere lærlinge ind allerede i udbuddet” siger Hanne Ullum, vicedirektør i Bygherreforeningen.

”I omtrent et år har vi samarbejdet med 15 af Danmarks største boligselskaber, hvor vi understøtter dem at implementere en systematisk lærlingeindsats på flere af deres byggerier. Og vores erfaringer viser, at indsatsen virker – når bygherren stiller sig i spidsen, kommer der flere lærlinge på byggesagerne” afslutter hun.

Download lærlingeklausulen her

Læs mere om Bygherreforeningens systematiske lærlingeindsats

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev