Bygherreprisen 2021: Juryen besøger fem stærke kandidater - Bygherreforeningen

24/09/2021

Bygherreprisen 2021: Juryen besøger fem stærke kandidater

Juryen bag Bygherreprisen har nu besøgt fem udvalgte kandidater, som dyster om titlen Årets Bygherre 2021. På to spændende besøgsdage mødte juryen de fem kandidater og så deres projekter på nært hold. Kandidaterne er: HOFOR, PensionDanmark, Lejerbo, Bygningsstyrel-sen og Gladsaxe Kommune.

September måned har været ekstra spændende for juryen bag Bygherreprisen. De har nemlig været på besøg hos de fem udvalgte kandidater, der i år dyster om at komme i finalen og i sidste ende vinde Bygherreprisen 2021 – og dermed den prestigefyldte titel som Årets Bygherre.

Prisen går i år til en bygherre, som gennem sine projekter skaber værdi for omverdenen, sætter et stærkt bygherreaftryk og har haft en særligt stærk vision og fulgt denne til dørs gennem projektets mange faser. Vinderen kåres af Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen den 4. november 2021 som en del af Licitationens Building Awards.

To spændende besøgsdage hos fem vidt forskellige kandidater

Knap 20 bygherrer og projekter blev indstillet til prisen i foråret, og juryen har nu besøgt de fem kandidater, som gik videre gennem nåleøjet i første udvælgelsesproces.

Første dag blev juryen hos Bygningsstyrelsen klogere på bl.a. deres strategiske arbejde og implementeringen af ”Handleplan for styrket projektgennemførsel”, der har et langsigtet fokus på at skabe godt byggeri gennem en styrket intern bygherrefunktion.

På byggepladsen i Gladsaxe Kommune var det den stærke bæredygtighedsstrategi og arbejdet med at opføre en række Svanemærkede daginstitutioner, som var i fokus, mens juryen iført sikkerhedsudstyr hos HOFOR hørte om programmet Nye Vandværker, der omfatter en komplet nybygning af hovedstadsområdets vandforsyning. Her er fokus på gode samarbejder og processer, og der arbejdes med en række bæredygtige byggematerialer.

Anden dag besøgte juryen PensionDanmark Ejendomme, og hørte om hvordan de forener forretningsmæssig rentabilitet med social ansvarlighed gennem store, bæredygtige ejendomsinvesteringer. Endeligt kom juryen forbi Lejerbo i Valby, og her så de demonstrationsprojektet af Circle House, der skal være verdens første cirkulære almene boligbyggeri, hvor 90% af materialerne kan adskilles uden værditab.

Trods mange år i byggebranchen, er juryen blevet både imponerede og inspirerede under årets besøg. Palle Adamsen siger: ”Som jurymedlem lærer jeg hvert år noget nyt om byggeriet, og bliver gang på gang imponeret over bygherrernes talent og graden af innovation i projekterne”.

Udvælgelsesprocessen

Den 28. september offentliggøres årets tre finalister, og som noget nyt i år, kan du få direkte indflydelse på, hvem der vinder prisen, da det vil være muligt at stemme på din favoritfinalist her på Bygherreforeningens hjemmeside fra den 28. september til den 8. oktober. Resultatet af afstemningen vægtes som et ekstra jurymedlems stemme.

Juryen består i år af Henrik Mielke, CEO hos Enemærke & Petersen, Sine Juul Praastrup, CEO hos ERIK Arkitekter, Palle Adamsen, adm. direktør, Lejerbo og Peter Fangel Poulsen, partner og medstifter, Bauherr. Juryen sparer med Bygherreforeningens direktør, Henrik L. Bang, områdechef, Jesper Malm og projektleder på Bygherreprisen, Emily Krygell Schrøder.

Med afsæt i besøgene hos de fem kandidater står juryen nu over for den vanskelige opgave at udvælge tre endeligt nominerede finalister, hvis projekter vil blive præsenteret mere dybdegående her på siden frem mod kåringen af Årets Bygherre 2021 den 4. november.

Mød årets finalister på virtuelt morgenmøde!

Du kan fx møde de tre finalister på et virtuelt morgenmøde den 7. oktober. Læs mere om morgenmødet.

OBS: Jurymedlem Palle Adamsen er naturligvis inhabil ift. vurderingen af Lejerbo, som i år er indstillet til prisen.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev