12/08/2020

Digital lærlingekampagne skabte lokal goodwill

En rekrutteringskampagne af struktørlærlinge til hospitalsbyggeriet i Køge fik hurtigt vind i sejlene på Facebook, og nåede efter få uger ud til en stor del af befolkningen på Sjælland og skabte også goodwill hos den lokale borgmester. Vi er glade for, at vi sammen med vores entreprenør har været med til at skabe arbejde til unge i lokalområdet, lyder det fra projektdirektør Helle Gaub

Bygherren Region Sjælland og entreprenøren Itinera og CMB manglede inden sommerferien struktørlærlinge til at støbe fundamentet til byggeriet af deres kommende regionshospital, men da struktørfaget er ukendt iblandt unge, havde de svært ved at finde lærlinge på de Sjællandske erhvervsskoler. Derfor hjalp Bygherreforeningens Byg med Unge-alliance med en rekrutteringskampagne på Facebook, der skulle få de unge og omverdenens øjne op for struktørfaget og muligheden for at starte op på en konkret praktikplads. Kampagnen viste sig at være en succes, og nåede efter få uger bredt ud til sjællænderne.

Borgmesteren bakkede op

Kampagnen fik også positiv omtale af borgmester i Køge Kommune, Marie Stærke, der bakkede op om indsatsen i tv-avisen på TV2 Lorry. En opmærksomhed, der faldt i god jord hos Helle Gaub, projektdirektør på Projekt Universitetshospital Region Sjælland:

”Vi er meget glade for at vores byggeri fik positiv omtale hos borgmesteren, og at vi sammen med vores entreprenører har været med til at skabe arbejde til unge i lokalsamfundet. Som stor bygherre ser vi det som en vigtig opgave og dagsorden at løfte”.

En ny fortælling om byggeriet

Jesper Malm, der er områdechef for kommunikation og udvikling i Bygherreforeningen håber på, at andre store bygherrer vil lade sig inspirere af nogle af de gode erfaringer, der er gjort med kampagnen:

”I medierne hører man oftest om byggeprojekter, der på den ene eller anden måde er kørt skævt, budgetter der er blevet overskredet, juridiske konflikter, eller utilfredse naboer i lokalområdet. En kampagne som denne kan være med til at sætte skub i en positiv fortælling om et byggeri, der er i øjenhøjde med befolkningen i lokalområdet. At skabe arbejde og uddannelse til lokale unge, er noget alle er glade for og bakker op om” siger han.

Rekrutteringskampagnen var støttet med midler fra Boligfonden Kuben og strakte sig over tre uger.

Byg med Unge-alliancens Facebookside kan findes her

For mere information om kampagnen, kontakt områdechef, kommunikation og udvikling, Jesper Malm. Email: jm@bygherreforeningen.dk  Tlf.: 22944161

Nyheden er skrevet af Freja Andersen

Aftaler - Online

Online kursus om APP18: Appendikser til AB18

På dette online kursus får du overblik over og kendskab til de fire appendikser til AB18-systemet og mulighed for at stille spørgsmål til, hvordan du anvender dem i praksis.

Aftaler - København

Introduktion til BR 18

BR18 betyder nye roller og opgaver i samarbejdet mellem bygherrer, myndigheder og rådgivere. I løbet af dette kursus får du en introduktion til BR18, særligt med fokus på de administrative…

Bæredygtighed - København