Blog -

27/11/2015

Flere lærlinge på de almene renoveringer, tak!

Blogindlæg skrevet af: Rikke Lønne, Udviklingskonsulent, BL

 

Laerling

 

Det har været en stor succes. I 2013 foretog BL den første optælling af, hvor stor en andel af de ansatte på de store renoveringssager i den almene sektor er lærlinge. Resultatet var 12 %. Et ganske flot resultat, når man tager udgangspunkt i, at 5-10 % lærlinge på en byggesag er det, man ifølge Dansk Byggeri bør forvente. I 2014 viste optælling 11,2 procent, og de foreløbige resultater fra optællingen i 2015 tyder på, at vi lander på samme niveau.

Og der er stadig behov for at gøre en indsats. Mere end 11.000 unge på erhvervsuddannelserne mangler en lære- eller praktikplads i en virksomhed. Med de store renoveringssager i den almene sektor har vi et unikt potentiale for at skabe en forandring, som gavner det enkelte boligområde og bidrager til løsningen på en enorm samfundsøkonomisk udfordring.

I 2011 indgik BL – Danmarks Almene Boliger og Dansk Byggeri en partnerskabsaftale om skabelsen af lære- og praktikpladser mv. på renoveringssager i de almene boligområder. Men resultaterne blev ikke skabt ved aftalen alene, og BL igangsatte derfor en større indsats for at hjælpe boligorganisationerne i gang. For mange af boligorganisationernes tekniske chefer og projektledere, var det absolut nyt at skulle beskæftige sig med sociale tiltag i forbindelse med en renoveringssag. Og det samme gjaldt for entreprenørsiden.

En del af indsatsen har derfor gået ud på at hjælpe parterne i gang. En håndfuld boligorganisationer løb med bolden, og har været med til at bane vejen for en ny måde at forstå sig selv som bygherre og det samfundsansvar, der er forbundet hermed på. Vi er nu nået dertil, at der i langt de fleste byggesager af en vis størrelse bliver taget aktivt stilling til, om der i udbudsmaterialet skal anvendes arbejds- og uddannelsesklausuler, inviteres til frivillige partnerskaber osv.

Og det er vi stolte af.

På baggrund af boligorganisationerneserfaringer har vi udarbejdet en drejebog for, hvordan man som boligorganisation kan tænke lære- og praktikpladser og andre former for uddannelse og beskæftigelse ind i en byggesag. Drejebogen beskriver i 10 trin alt fra, hvad man skal skrive i sit udbud, til hvordan man organiserer indsatsen og kommunikerer om den i udførelsesfasen. Drejebogen kan hentes her.
Vi har endvidere udarbejdet en lokalt tilpasset Københavnermodel i samarbejde med AAB og Københavns Kommune. Københavnermodellen kan hentes her.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

 

 

 

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
25
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

I 2025 samler Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management igen branchen til en spændende dag med fokus på den vigtige brobygning mellem brug, drift og byggeri. Vær med, når vi sammen ser ind i de strategiske...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev